دریا صنعت آسمان

شیرین سازی آب دریا در ایران

شیرین سازی آب دریا در ایران

شیرین سازی آب دریا در ایران

اهمیت نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا در ایران:


آب شیرین در کشورهای کم آب و خشک مانند ایران بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو شیرین سازی آب دریا در ایران یکی از راه هایی است که برای مصارف غیر شرب قابل استفاده می باشد. برای مصارفی شامل کشاورزی، باغداری، دامداری و ... می توان از آب های شیرین شده دریا استفاده کرد.
با توجه به این که 72 درصد حجم کره زمین را آب فرا گرفته ولی اکثر این آب ها شور و غیر قابل استفاده هستند؛ لزوم شیرین کردن آب دریا اهمیت بیشتری پیدا می کند. ضمن این که منابع آب های زیر زمینی محدود هستند و سالیان سال برای تولید این آب ها زمان لازم است. از این رو شیرین کردن و تصفیه آب دریا بسیار مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.
خوشبختانه تکنولوژی ایران در این زمینه با کشورهای توسعه یافته برابری می کند لذا دستگاه های داخلی نیز قابل اعتماد هستند.

روش های جداسازی املاح و نمک های دریا شامل
1- روش حرارتی، 2- روش غشایی و 3- روش ترکیبی می باشد که در ادامه راجع به آن ها مطالبی را ارائه می دهیم.



در ادامه به بررسی موارد زیر می پردازیم:

⦁ راه های شیرین سازی آب دریا در ایران

⦁ نکات تکمیلی در خصوص شیرین کردن آب دریا

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید.

راه های شیرین سازی آب دریا در ایران:

یکی از روش های شیرین سازی آب دریا در ایران تقطیر است. این روش در زمره ی روش های حرارتی جداسازی املاح و نمک های دریا می باشد. تقطیر یکی از روش های جداسازی است که در صنایع بزرگ مانند پتروشیمی به وفور استفاده می شود. از این روش برای جداسازی نفت و به دست آوردن مشتقات نفتی استفاده می شود.
هم چنین می توان از روش تقطیر برای جداسازی املاح و نمک های آب دریا و شیرین کردن آن استفاده کرد. در روش تقطیر تبخیر و میعان به صورت همزمان انجام می شود. به این صورت که آب دریا تبخیر شده و نمک های موجود در آن ته نشین می شوند. سپس بخارهای حاصل از تبخیر آب دریا وارد یکی سری لوله می شوند. در این قسمت با عبور مایع مبرد از کنار لوله ها، بخارهای داخل لوله با عمل میعان مجدد به مایع تبدیل می شوند و وارد مخزن نهایی آب شیرین می شوند.



یکی دیگر از روش های تولید آب شیرین از آب دریا، روش اسمز معکوس است که جزء گروه روش های غشایی جداسازی املاح و شیرین کردن آب دریا به حساب می آید. این روش در واقع از تصفیه طبیعی خون در بدن انسان الهام گرفته شده است. در این روش آب توسط پمپ به محفظه ای که شامل غشای نیمه تراوا است؛ هدایت می شود. غشای مزبور مانند فیلتر عمل کرده و آب بدون املاح و ناخالصی از آن عبور کرده و به نوعی تصفیه می شود.
البته اگر عمل پمپاژ صورت نمی گرفت؛ این روش تا به تعادل رسیدن غلظت دو طرف غشا ادامه می یافت و سپس متوقف می شد. مزایای استفاده از اسمز معکوس، کارایی بالا، مقرون به صرفه بودن، عدم عبور باکتری ها و ویروس ها و جداسازی املاح با روش نانوفیلتراسیون می باشد.

نکات تکمیلی در خصوص شیرین کردن آب دریا:

دستگاه های آب شیرین کن زیادی در سراسر دنیا تولید و ساخته می شوند که هر کدام از روش های مختلف اقدام به تولید آب شیرین می کنند. دستگاه آب شیرین کن با روش الکترودیالیز نیز در بازار به تولید رسیده است. در روش الکترودیالیز تصفیه آب از طریق اختلاف پتانسیل بین آند و کاتد صورت می گیرد. صفحه های رزینی به کار رفته در این روش باید در مقابل خوردگی و رسوبات مقاوم باشند. هم چنین در نظر داشته باشید که با افزودن موادی مانند کربن اکتیو، سیلیس و آنتراسیت می توانید عملیات شیرین کردن آب دریا را سرعت ببخشید.

استفاده از روش ترکیبی که به گونه ای ترکیب روش های غشایی و حرارتی شیرین سازی آب دریا در ایران است؛ یکی از پرکاربردترین روش های جداسازی نمک های دریا می باشد. روش مزبور با نام های  NF-RO-MSF، MFS-RO و NF-MSF در صنعت شناخته شده است. هم چنین شما می توانید روش هیبریدی را در دمایی پایین تر انجام دهید و در نتیجه رسوب کمتری داشته باشید. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نمک زدایی آب دریا با کارشناسان مجرب مجموعه ی ما تماس بگیرید. ارتباط با کارشناسان ما همه روزه به صورت تمام وقت برای شما عزیزان فراهم شده است. واتساپ، تلگرام، ایمیل، مشاوره آنلاین و تماس تلفنی از جمله راه های ارتباطی است که برای شما در نظر گرفته شده است.





در پایان از همراهی شما عزیزان با این مقاله کمال قدردانی و تشکر را داریم. امید است مطالعه مطالب ارائه شده در خصوص شیرین سازی آب دریا در ایران برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات خوبی را کسب کرده باشید.

Publish modules to the "offcanvas" position.