دریا صنعت آسمان

هرآنچه باید در مورد تصفیه آب گلخانه ای بدانید

هرآنچه باید در مورد تصفیه آب گلخانه ای بدانید

تصفیه آب گلخانه

هرآنچه باید در مورد تصفیه آب گلخانه ای بدانید


آب یکی از مهم ترین عوامل در بازدهی بهتر محصولات گلخانه ای است و در اکثر موارد برای بالا بردن سطح کیفی آن از دستگاه تصفیه استفاده می شود. برای تصفیه آب صنعتی روش های مختلفی مانند، روش های فیلتراسیون، سیستم تبادل یونی و روش اسمز معکوس وجود دارد. یکی از پرکاربردترین روش ها برای تصفیه آب گلخانه ها روش اسمز معکوس است. در این مقاله درباره هرآنچه باید در مورد تصفیه آب گلخانه ای بدانید صحبت می کنیم.



تصفیه آب به روش اسمز معکوس چیست و چه تفاوتی با اسمز طبیعی دارد؟

اسمز طبیعی فرایندی است که در آن آب شور به فضایی که آب با درجه شوری بیشتری وجود دارد مهاجرت می کند. این فرایند مشابه عملکرد کلیه انسان و ریشه گیاهان برای جذب آب است و افراد برای تصفیه آب از این فرایند الهام گرفته اند. در تصفیه آب به روش اسمز معکوس تمام عواملی که باعث کاهش کیفیت آب می شوند مانند، نمک، آلاینده ها، املاح و یون حذف می گردند.

به صورت کلی برای دستگاه های تصفیه آب گلخانه به روش اسمز معکوس، آبی که دارای میزان زیادی آلاینده است با فشار زیاد از یک غشای نیمه تراوا عبور داده می شود. این غشا مانند سد محافظتی عمل کرده و تنها اجازه عبور مولکول های آب را می دهد به این ترتیب آب تصفیه می گردد.

دستگاه تصفیه آب گلخانه با تکنولوژی نوین

این سیستم جدیدترین روش برای تصفیه صنعتی، نیمه صنعتی، آب خانگی و کشاورزی است. به دلیل شیوه انجام و کیفیت بالایی که این دستگاه ها دارند بسیار کاربردی هستند.

تکنولوژی اسمز معکوس به گونه ای است که آب از غشای نیمه تراوا با فشار زیاد عبور می کند. در طی این جریان همه یون ها و درشت مولکول ها، میکروارگانیسم ها، مواد معدنی و... پشت غشای نیمه تراوا باقی می مانند و تنها مولکول های آب قابلیت رد شدن دارند.

سیستم اسمز معکوس سال های زیادی است که برای تصفیه آب کاربرد دارد و برای مصارف مختلف از دستگاه تصفیه با این روش استفاده می شود. در این سیستم آبی که میزان زیادی املاح نمک دارد به سمت آب با املاح و نمک بسیار پایین عبور می کند. در سال های اولیه ساخت این سیستم تنها برای تصفیه آب دریا و کم کردن میزان شوری آن استفاده میشد اما با گذشت زمان این محصول در صنایع مختلف هم مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه درباره مزایا استفاده از دستگاه تصفیه مجهز به سیستم اسمز معکوس بیشتر صحبت می کنیم.



مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب گلخانه ای به روش اسمز معکوس

فیلترهایی که در دستگاه تصفیه به روش اسمز معکوس وجود دارند تمام آلاینده ها و ذرات به جا مانده از زنگ زدگی، شن و ماسه را حذف می کنند. همچنین این فیلترها از ورود ذرات معلق و باقی مانده های میکروسکوپی هم جلوگیری می کنند.
استفاده طولانی مدت از آبی که دارای مواد معدنی مختلف مانند، نمک، آهن، سرب و منگنز باشد برای بدن مضر می باشد. از دیگر مزایای تصفیه آب گلخانه ای به روش اسمز معکوس از بین بردن مواد معدنی مضر است.

در این روش برخلاف سایر روش های تصفیه مانند تقطیر، از هدر رفتن بی رویه آب جلوگیری می شود. این ویژگی برای آبیاری گلخانه ها بسیار مفید محسوب می شود. همچنین فرایند تصفیه در این روش برخلاف روش تقطیر نیاز به صرف انرژی زیادی ندارد. به همین دلیل با استفاده از این سیستم در مصرف انرژی هم صرفه جویی می شود.

این سیستم از تولید باکتری های مضر در آب جلوگیری می کند به همین دلیل در رشد و جوانه زنی بهتر گیاهان موثر می باشد.
وجود سیستم تصفیه آب در گلخانه ها باعث تقویت فرایند فتوسنتز و افزایش رشد گیاهان شده و در نتیجه به باروری بهتر آنها کمک می کند.

زمانی که برای آبیاری گیاهان از دستگاه تصفیه آب استفاده شود دیگر نیازی به استفاده از سموم و کودهای شیمیایی نیست. کیفیت آب در رشد بهتر گیاهان بسیار موثر است.

افزایش کمیت و کیفیت گیاهان از دیگر مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب گلخانه ای است.

استفاده از این سیستم تصفیه در مصارف صنعتی و غیر صنعتی به دلیل مزایای منحصر به فردی که دارد بسیار پرکاربرد و سودمند است.



جمع بندی

ما در این مقاله هرآنچه باید در مورد تصفیه آب گلخانه ای بدانید را بیان کردیم. استفاده از یک سیستم درست و اصولی برای آبیاری گیاهان باعث کاهش میزان مصرف انرژی و افزایش کیفیت محصول می شود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

Publish modules to the "offcanvas" position.