دریا صنعت آسمان

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی

طرز کار تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب کمک شایانی به حل مشکل کمبود آب می‌کند. از آب تصفیه شده می‌توان در صنایع مختلف از جمله صنایع دارویی، پتروشیمی، صنایع غذایی و... بهره برد. به جهت تصفیه و پاکسازی آب، از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده می‌شود. بدین منظور از روش‌های مختلفی بهره برده می‌شود. یکی از رایج‌ترین و معمول‌ترین این روش‌ها، روش اسمز معکوس یا همان RO می‌باشد.‌ این روش عملکردی همانند طبیعت دارد که در آن با استفاده از غشاء نیمه تراوا عمل تصفیه انجام می‌شود.
در طی این فرآیند صرفا مولکول‌های آب از منفذه‌های این غشاء عبور می‌کنند و یون‌ها و سایر مواد محلول از جمله نمک از آب حذف می‌گردند.

قطعات تصفیه آب صنعتی RO

⦁ در بخش پیش تصفیه دستگاه اسمز معکوس، از فیلتر شنی و فیلتر کربنی و همینطور میکرو فیلتر استفاده می‌شود. فیلتر شنی و فیلتر کربنی دارای دو نوع افقی و عمودی هستند. فیلتر شنی با توجه به فشاری که باعث گذر آب از نازل می‌گردد، به انواع مختلفی از جمله فیلتر شنی کند، تند ثقلی و تند تحت فشار تقسیم می‌شود. هر سه نوع این فیلتر، کمک به از بین بردن و حذف گل و لای و همچنین ذرات معلق می‌نماید. از نوع تند تحت فشار در صنایع، انواع گوناگون کارخانه و همینطور استخرها استفاده بسیاری می‌شود.
از جمله مزایای این فیلتر می‌توان به نصب آسان، تنوع در ظرفیت و همچنین تنوع در سرعت عبور آب اشاره کرد. هزینه ساخت بالا و مصرف زیاد انرژی نیز از معایب این فیلتر می‌باشد.
فیلتر کربنی در از بین بردن بو، طعم و رنگ آب موثر است. این نوع فیلتر دارای انواع مختلفی از جمله کربن دانه‌ای، کربن پودری و کربن بلاک می‌باشد. از مزایای این فیلتر، راه اندازی و شستشوی آسان و هزینه پایین آن می‌باشد. اما اینکه این فیلتر قابلیت حذف رسوبات و املاح و باکتری‌های موجود در آب را ندارد، از معایب آن محسوب می‌شود.
در نهایت میکرو فیلتر، ذراتی را که از دو فیلتر قبل عبور کرده‌اند حذف می‌کند و با توجه به نوع آب، انواع گوناگونی از مواد شیمیایی به آب تزریق می‌گردد.

⦁ در قسمت اصلی تصفیه آب، غشاء نیمه تراوا و پمپ فشار قوی و ابزار دقیق به کار گرفته می‌شود. غشاء املاح حل شده در آب را حذف می‌کند. از پمپ فشار قوی نیز به منظور عبور و گذر آب از سطح غشاء استفاده می‌شود. پمپ یکی از اساسی‌ترین قطعات دستگاه تصفیه آب صنعتی است. ممبران نیز عضو اصلی این دستگاه می‌باشد.
محفظه این ممبران، عموما ساخته شده از جنس فایبر گلاس است.
برای کنترل فرآیند و عملیات گفته شده، از یک سری ابزار همچون جریان سنج، فشار سنج و... استفاده می‌گردد. یکی از این ابزارها شیر کنترل می‌باشد. کنترل دبی و همینطور فشار جریان‌ها، وظیفه شیر کنترل است و این شیر دارای انواع مختلفی می‌باشد. ابزار دیگر فلومتر است که از آن در طول مسیر جریان‌های متفاوت آب شیرین کن استفاده می‌گردد که معین کردن دبی آب از وظایف فلومتر است. به منظور نظارت و کنترل فشار در لوله‌ها نیز فشار سنج مورد استفاده قرار می‌گیرد. TDS متر نیز وظیفه اندازه گیری کنترل آب خروجی را به عهده دارد.
سیستم شستشوی ممبران نیز از دیگر قطعات این دستگاه است. به منظور بالا بردن طول عمر ممبران باید ممبران شستشو داده شوند تا سطح آن از میکروب‌ها و آلودگی‌ها پاک شود. به طور معمول هر شش ماه یا حداقل سالی یکبار نیاز به شستشو دارند.

لازم به ذکر است طراحی این سیستم به دو شکل دو مرحله‌ای و تک مرحله‌ای می‌باشد. در شکل تک مرحله‌ای، بعد از اینکه آب از قسمت پیش تصفیه و پمپ گذر کرد وارد آب شیرین کن شده و آبی که تصفیه شده است از ماژول خروج پیدا می‌کند. در شکل دو مرحله‌ای، آب تصفیه شده در نخستین سیستم وارد مرحله دوم تصفیه آب می‌شود.

کاربردهای دستگاه تصفیه آب صنعتی

در زمان استفاده از دیگ بخار، یک سری مواد مانند مواد شیمیایی، معدنی و... از جمله آهک، نمک و کلسیم، درون آب بویلرها وجود دارد که باعث آسیب زدن به دیگ می‌شود. لذا تصفیه آب درون دیگ بخار، باعث بالا رفتن طول عمر آن و صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه‌ها می‌شود. به جهت دستیابی به آب فوق خالص، دستگاه RO همراه با دستگاه‌های فیلتراسیون و ضدعفونی کننده کمک شایانی می‌کند.
در صنعت کشاورزی نیز به منظور بالابردن کیفیت آب صاحبان گلخانه، با استفاده از دستگاه تصفیه آب، نمک اضافی آب را می‌گیرند.
این دستگاه در صنایع دیگر نیز مانند صنعت برق، دام و طیور، صنایع پلاستیک و صنعت خودرو سازی کارایی دارد.

Publish modules to the "offcanvas" position.