دریا صنعت آسمان

آب شیرین کن دریایی صنعتی

آب شیرین کن دریایی صنعتی

آب شیرین کن دریایی صنعتی

تصفیه آب دریا

نمک زدایی آب با تولید آب شیرین از آب دریا و آب‌های لب شور زیرزمینی راهکاری برای کاهش تنش آب در جهان است. . استفاده از دستگاه آب شیرین کن دریایی، امروزه در تمام دنیا به دلیل مزایای زیادی که دارد در حال افزایش است. روش‌های مختلفی برای شیرین کردن آب دریا وجود دارد اما روش اسمز معکوس به دلیل سادگی عملکرد و اجرا امروزه بسیار مورد توجه است.

 

آشنایی با آب شیرین کن دریایی

آب شیرین کن دریایی، سیستمی جهت شیرین سازی آب دریا برای مصارف مختلف از جمله شرب، کشاورزی و صنایع مختلف است. آب دریا سه چهارم سطح زمین را پوشانده و منبع بسیار بزرگی از آب شور دنیا محسوب می شود. اما در گذشته شوری بالای آب دریا مانعی برای استفاده کردن از آن در مصارف مختلف بود. امروزه با پیشرفت‌هایی که در زمینه تصفیه آب صورت گرفته است از روش‌های مختلفی برای تصفیه آب دریا استفاده می شود. استفاده از دستگاه آب شیرین کن دریایی، امروزه در تمام دنیا به دلیل مزایای زیادی که دارد در حال افزایش است.

اهمیت شیرین کردن آب دریا

آب شیرین کمتر از ۱٪ منابع آبی جهان را تشکیل می دهد. تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۵۰ ٪ از جمعیت جهان در مناطق کم آب زندگی خواهند کرد که این امر نشان دهنده اهمیت تصفیه و مدیریت آب می باشد. نمک زدایی آب با تولید آب شیرین از آب دریا و آب‌های لب شور زیرزمینی راهکاری برای کاهش تنش آب در جهان است. کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک جهان واقع شده است و با مشکل کم آبی روبه رو هستیم، از طرفی از سمت شمال کشور دریای خزر و از سمت جنوب دریای عمان و خلیج فارس قرار دارند. بنابراین استفاده از سیستم‌های آب شیرین کن دریایی به عنوان یک راهکار مناسب تأمین آب مورد نیاز کشور می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

مزایای آب شیرین کن دریایی صنعتی اسمز معکوس

روش‌های مختلفی برای شیرین کردن آب دریا وجود دارد اما روش اسمز معکوس به دلیل سادگی عملکرد و اجرا امروزه بسیار مورد توجه است. از لحاظ اقتصادی این روش نسبت به سایر روش‌های تصفیه آب دریا و تصفیه آب صنعتی مانند تقطیر، الکترودیالیز و … در اولویت قرار دارد. امروزه روش شیرین کردن آب بر اساس اسمز معکوس ۸۰٪ از تأسیسات جهان را به خود اختصاص داده است و به عنوان سیستم پیشرو در صنعت شیرین سازی آب در آینده ظاهر خواهد شد. کاربرد دستگاه آب شیرین کن دریایی در مصارف مختلف از جمله صنایع مختلف، کشاورزی، دامداری و طیور، شرب و تأسیسات ساحلی و کشتی ها به کار می رود. همچنین کیفیت آب تولید شده در این روش فوق‌العاده بالا بوده است.

 

روش تصفیه آب دریا با استفاده از آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس

تقسیم بندی تأسیسات آب شیرین کن دریایی، در روش اسمز معکوس (RO) در دو بخش تجهیزات پیش تصفیه و تجهیزات اسمز معکوس قرار دارند. آب دریا شوری ۲ الی ۴ درصد دارد که این مقدار در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. به عنوان نمونه، میزان شوری آب دریای خزر با آب خلیج فارس یکسان نیست. علاوه بر شوری وجود موجودات زنده میکروسکوپی، ذرات معلق، موجودات زنده دریایی، آلودگی‌های نفتی، آلودگی های ناشی از ورود فاضلاب انسانی و صنعتی و وجود ذرات شن و ماسه از جمله مهمترین عوامل آلودگی آب دریا هستند. که این آلودگی‌ها نیز در آب مناطق مختلف متفاوت است. بنابراین بایستی تجهیزات پیش تصفیه و اسمز معکوس (RO) را متناسب با کیفیت آب دریا انتخاب نمود.

روش اسمز معکوس یک فرایند فیزیکی است که از پدیده‌ی اسمز یعنی تفاوت فشار اسمزی بین آب شور و آب خالص برای حذف نمک ها از آب استفاده می شود. در این روش آب شور توسط پمپ به داخل محفظه‌ای که دارای ممبران (غشای نیمه‌تراوا) است فرستاده می شود، که در نهایت آب تقریباً خالص در یک طرف ممبران و آب تغلیظ شده از ناخالصی‌ها در طرف دیگر غشا قرار خواهد گرفت.

 

مراحل تصفیه آب دریا با استفاده از آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس:

۱- آب از میان فیلتر شنی و کربنی عبور می‌کند تا فیلتراسیون آب دریا (آب خام) برای پیش تصفیه جهت کاهش کدورت آب SDI انجام شود.

۲- آب تصفیه شده توسط پمپ های فشار قوی تحت فشار زیادی به سوی سیستم اسمز معکوس پمپاژ می شود. آب تحت فشار از میان ممبران(غشای نیمه‌تراوا) گذرانده می شود. این ممبران ها قابلیت حذف نمک های محلول را دارند و بر اساس میزان شوری آب دریا انتخاب می شوند.

و در انتها آب شیرین تولید شده در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

Publish modules to the "offcanvas" position.