دریا صنعت آسمان

تصفیه آب صنعتی انواع ظرفیت ها

تصفیه آب صنعتی انواع ظرفیت ها

تصفیه آب صنعتی انواع ظرفیت ها

تصفیه آب صنعتی انواع ظرفیت ها

آب صنعتی، آبی است که در صنایع مختلف از جمله داروسازی، نساجی، صنایع غذایی و صنعت الکترونیک استفاده می شود که تصفیه آن برای عملکرد بهتر صنایع مختلف بسیار مورد توجه است.
شیرین سازی یا تصفیه آب صنعتی، شامل فرایندی است که آب مورد نیاز صنایع مختلف را با حذف آلاینده ها و فلزات سنگین فراهم می کند. در واقع تصفیه آب صنعتی، فعالیت های صنعتی وابسته با آب را بهینه سازی می کند و موجب کاهش هزینه های مصرف آب می شود.

دستگاه های تصفیه آب صنعتی و انواع آن

به طور کلی، دستگاه های تصفیه آب را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

⦁ دستگاه های تصفیه آب خانگی

⦁ دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی

⦁ دستگاه های تصفیه آب صنعتی

تفاوت عملکرد دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی با دستگاه های تصفیه آب خانگی این است که دستگاه های تصفیه آب صنعتی، به مقدار زیادی آب نیاز دارند و سرعت تصفیه آب در دستگاه های تصفیه آب صنعتی بیشتر است.
کاربرد دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی بیشتر در شرکت ها، سازمان ها و مجتمع های مسکونی است اما دستگاه های تصفیه آّب صنعتی در مکان های بزرگتری همچون کارخانه ها و بیمارستان ها کاربرد دارد. بنابراین نکات مهم برای خریدن دستگاه تصفیه آّب صنعتی، میزان آب مورد نیاز روزانه صنعت مورد نظر و نوع دستگاه تصفیه آب است. انواع مختلفی از دستگاه تصفیه آب وجود دارد که دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس بهتر از سایر انواع آن است. دستگاه های تصفیه آب صنعتی انواع ظرفیت ها وجود دارد. ظرفیت های موجود در بازار از 5 متر مکعب تا 10000 متر مکعب وجود دارند.

انواع مختلف روش های تصفیه آب صنعتی شامل موارد زیر هستند:

روش تبادل یونی:
از این روش برای گرفتن سختی آب و تهیه آب با درجه خلوص بالا استفاده می شود. در این روش از مواد شیمیایی برای جایگزین کردن برخی یون های موجود در آب استفاده می شود.

روش های فیلتراسیون:
این روش برای جدا کردن مواد آلی و املاح آب برای بالا بردن خلوص آب استفاده می شود. که به سه روش میکروفیلتراسیون، نانوفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون انجام می شود.

روش الکترودیونیزاسیون:
این روش، ترکیبی از روش فیلتراسیون و تبادل یونی است که در آن از جریان برق استفاده شده و نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نیست.

روش الکترودیالیز معکوس:
بیشترین کاربرد این روش برای تهیه آب آشامیدنی است که در آن املاح با جریان برق DC و غشاهای آنیونی و کاتیونی انجام می شود.

روش اسمز معکوس:
در این روش از فیلترهایی (ممبران) برای حذف آلاینده ها استفاده می شود که جنس آنها پلی آمید بوده و دارای منافذ بسیار ریز با قطری کمتر از موی انسان، هستند که قابلیت حذف همه جامدات محلول در آب را دارند. این روش، امروزه پرکاربردترین روش برای تصفیه آب صنعتی است.

تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس

تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس از پرکاربردترین روش ها در صنایع مختلف است. همچنین این روش برای نمک زدایی آب، اقتصادی ترین روش محسوب می شود. بخش اصلی موجود در دستگاه های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس ممبران ها در این دستگاه ها هستند. با توجه به میزان املاح و آلاینده های موجود در آب قطر این ممبران ها متفاوت است. که در بازار ممبران هایی با قطرهای 4 و 8
اینچی موجود است.

از مزایای دستگاه های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس می توان به موارد زیر
اشاره کرد:

⦁ توان عملیاتی و ظرفیت بالایی برای شیرین سازی آب شور دارند.

⦁ قابلیت حذف آلاینده های مختلف از آب را دارند.

⦁ با توجه به نیاز صنعت مورد نظر و مقادیر مختلف ورودی، امکان طراحی مناسب این دستگاه ها وجود دارد.

⦁ این روش، نسبت به سایر روش ها انرژی کمتری مصرف می کند.

⦁ پساب خروجی از این دستگاه ها می تواند مجددا در دستگاه بازیابی شود.

از موارد کاربرد تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس می توان کشاورزی، گلخانه ها، صنایع و کارخانه های مختلف از جمله لبنیات، صنایع غذایی، آب بسته بندی و نوشابه، صنایع داروسازی و آزمایشگاه ها، صنایع نساجی، مرغداری ها و استخرهای پرورش ماهی را نام برد.

همچنین در برخی از شهرهای ایران مانند قم، بندرانزلی، اهواز و بندر گناوه که آب آنها شور است فروشگاه هایی نیز تاسیس شده است که از دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس برای تهیه آب شرب مورد نیاز شهروندان استفاده کرده و آب تصفیه شده و شیرین را به مردم می فروشند.

Publish modules to the "offcanvas" position.