دریا صنعت آسمان

پتروشیمی و تصفیه آب

پتروشیمی و تصفیه آب

پتروشیمی و تصفیه آب

نقش دستگاه آب شیرین کن صنعتی در پتروشیمی

آب مهمترین منبع انرژی بعد از سوختهای فسیلی به شمار می رود. امروزه در صنعت پتروشیمی وجود آب با کیفیت از الزامات مهم و کاربردی به حساب می آید. تصفیه و استفاده ی مجدد از آبهای غیر قابل استفاده در زندگی روزمره با کمک دستگاه آب شیرین کن صنعتی به کمک صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع مربوطه شتافته است. آب شیرین کن صنعتی توانسته کمک شایانی به استفاده ی مجدد از آب و بهینه سازی مصرف این مایع گرانبها داشته باشد. بخش عظیمی از آب ورودی به این صنعت صرف برج های خنک کننده می شود.

بهینه سازی مصرف آب و حتی استفاده ی مجدد از پساب ها امری مهم تلقی می شود چرا که جمعیت جهان رو به افزایش و توسعه ی صنایع پیش از پیش در حال پیشروی است. به همین علت دانشمندان و دولت ها هر روزه به دنبال تدابیر جدیدی در استفاده ی بهینه از آب هستند. در اینجا مروری بر کاربرد و اجزاء دستگاه آب شیرین کن صنعتی خواهیم داشت.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

دستگاه آب شیرین کن صنعتی دستگاهی است که ابعادش از دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار بزرگ تر است. شوری و املاح موجود در آب به وسیله ی فرآیندی با نام اسمز معکوس از آن جدا میشود. که به این واسطه آب شیرین بدور از املاح از فیلترها عبور کرده و وارد منبع میشود. این دستگاه روزانه قادر به تصفیه ی ۵ متر مکعب آب یا بیشتر از این مقدار را دارد. آب شیرین کن صنعتی توان تصفیه ی هر نوع آب را دارد. مانند آب دریا، آب چاه، آب قنات و آب های زیر زمینی. سختی آب را نیز با معیاری به عنوان TDS و TH تعیین می کنند.

به عنوان مثال آبهای سطحی شیرین هستند( یعنی درجه ی TDS در آنها پایین است) ولی آب اقیانوس ها بسیار شور هستند( به این معنا است که TDS در آنها بالا میباشد) دستگاه آب شیرین کن صنعتی به همراه فرآیند اسمز معکوس برای رفع بو و طعم نامطلوب از فیلتر هایی با نام فیلتر شنی و فیلتر کارتریج (یا فیلتراسیون میکرونی) استفاده می کند. این دستگاه وظیفه دارد سه گروه عمده از مواد را از آب جدا کند. مواد معلق، مواد محلول و آلودگی های آلی و بیولوژیکی.

مراحل پاکسازی آب در صنعت پتروشیمی به شرح زیر می باشد

۱_ لجن زدایی

۲_ از بین بردن ذرات ریز

۳_ نمک زدایی

۴_ حذف نیترات

۵_ جدایی ذرات معلق و شناور در آب

۶_ از بین بردن گاز هایی مانند اسید هیدروژن و کربن دی اکسید

۷_ نابودی مواد شیمیایی همچون سدیم، باریوم، رادیوم، پتاسیم، نیکل، کلورید و سولفات

اسمز معکوس چیست؟ و در دستگاه آب شیرین کن صنعتی چه کاربردی دارد.

اسمز معکوس به فرایندی اطلاق میشود که در آن یک غشای نیمه تراوا میان دو محلول با غلظت های مختلف واقع میشود. لایه های غشا دارای حفره های ریزی هستند که به دور یک لوله ی پلاستیکی پیچیده شده اند. در این فرایند آب با فشار بالا از این لایه ها عبور می کند. آبی که از لایه ها عبور می کند آب تمیز و آب باقی مانده به فاضلاب ریخته می شود.

اسمز معکوس قادر است تا ۹۸٪ مواد آلی، معدنی و کلوئیدی آب را جدا کرده و تصفیه کند. فیلتراسیون در دستگاه آب شیرین کن صنعتی فیلتراسیون به فرآیندی گفته میشود که ذرات معلق و کلوئید موجود در مایعات جدا شده و بستری فراهم می شود که در آن فقط مایع می تواند عبور کند. در تصفیه خانه های آب آخرین مرحله، تصفیه ی فیزیکی عمل فیلتراسیون می باشد. اسمز معکوس و فیلتر شنی هر دو از بخش های فیلتراسیون تصفیه ی فیزیکی هستند. فیلتر شنی بسته به تنوع بهره برداری از آن به سه دسته تقسیم می شود.

که عبارتند از ۱_ صافی تند ماسه ای

۲_صافی کند ماسه ای

۳_صافی غشایی

تصفیه آب در صنایع پتروشیمی و نقش دستگاه آب شیرین کن صنعتی استفاده از آب شیرین کن صنعتی در صنایع پتروشیمی روشی هوشمندانه و پر کاربرد می باشد کی طی فرآیند های انجام شده بر روی آب، آب آلوده و غیر قابل مصرف به آب پاک و با کیفیت تبدیل می شود. آب شیرین کن صنعتی در پتروشیمی وظیفه دارد نمک، املاح و میکروارگانیسم ها را از آب جدا کند. تا آب تصفیه شده برای مصرف برج های خنک کننده و مصرف کننده ها مورد استفاده قرار بگیرد. اگر آب تصفیه نشده به مصرف برج های خنک کننده یا تجهیزات نفت و گاز در بیاید به علت ضریب رسانایی که در ترکیب خود دارند سریعا موجب خوردگی دستگاه ها می شوند. این دستگاه ها توانایی تصفیه ی چن هزار لیتر آب را در شبانه روز دارند. تصفیه ی آب در دستگاه آب شیرین کن صنعتی با تکنولوژی اسمز معکوس در شش مرحله صورت می پذیرد.

Publish modules to the "offcanvas" position.