دریا صنعت آسمان

علل استفاده از آب شیرین کن صنعتی

علل استفاده از آب شیرین کن صنعتی

علل استفاده از آب شیرین کن صنعتی

علل استفاده از آب شیرین کن صنعتی

اهمیت آب شیرین کن صنعتی


آب شیرین کن صنعتی از آنجا اهمیت پیدا می کند که بدانیم میزان دسترسی ما به آب های شیرین و قابل استفاده بسیار محدود است. محدودیت منابع آبی لزوم استفاده از آب شیرین کن های صنعتی و دانستن روش های شیرین سازی آب را چند برابر می کند. متاسفانه مشکلات عمده ای وجود دارد که دلیل استفاده از این دستگاه ها را توجیه می کنند. این مشکلات عبارتند از :

⦁ رشد انفجاری جمعیت،

⦁ کمبود مواد غذایی،

⦁ کم آب شدن زمین،

⦁ تغییرات جوی و تاثیر آن بر کشاورزی

⦁ ساکن بودن پنجاه درصد از جمعیت دنیا در مناطق خشک،

⦁ استفاده بی رویه از آب های شیرین،


⦁ تخریب زمین و ...

موارد فوق، از دلایل مهم استفاده از دستگاه های آب شیرین کن صنعتی است. بنا بر گفته های پیشگویانه ملل متحده، تا سال 2050 میلادی، نزدیک به هفتاد و دو بیلیون از ساکنین کره زمین، با خطر کمبود آب مواجه خواهند شد. از همین رو، صنایعی که در حوزه تصفیه آب شور و شیرین سازی آب دریا تمرکز دارند، مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته اند.



لزوم استفاده از آب شیرین کن صنعتی در دیگر حوزه ها

آب شیرین کن صنعتی تنها برای مصارف روزانه در نظر گرفته نشده است. کمبود آب قابل شرب ، در بیشتر حوزه ها دیده می شود. چنانچه آب شیرین در اختیار کشاورز نباشد، قادر به فعالیت روی زمین زراعی نخواهد بود. برخی از کارخانجات برای ادامه حیات نیاز به آب شیرین دارند. در حوزه داروسازی نیز لازم است حتما آب شیرین در اختیار باشد. در تهیه مواد بهداشتی و ... نیز اهمیت آب شیرین بسیار بالا است. لذا برای جبران کم آبی، از آب دریا استفاده می کنند. اما همانطور که واضح است، آب دریا درصد قابل توجهی نمک و املاح غیر قابل استفاده دارد. لذا با کمک گرفتن از دستگاه هایی که شوری و املاح دریا را از بین می برد، می توان آب دریا را قابل استفاده کرد. خوشبختانه این دستگاه ها می توانند تا بیش از نود و شش درصد ناخالصی و املاح آب دریا را فیلتر کرده و آب سالم را در اختیار کاربران قرار دهند.


آب شیرین کن صنعتی در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟


آب شیرین کن صنعتی با نظر به نوع کارایی که دارد می تواند به دسته های مختلفی تقسیم شود. هر کدام از این دستگاه ها بنا به نوع غشاء ، گنجایش، مراحل تصفیه و ... از امکانات و طراحی های خاصی برخوردار هستند. برهمین مبنا، دستگاه هایی که آب دریا را شیرین و تصفیه می کنند، به صورت خاص طراحی و ساخته می شوند. در حالت کلی، از این دستگاه ها می توان در موارد زیر استفاده کرد:



آب شیرین کن در حوزه کشاورزی


دستگاه آب شیرین کن صنعتی در حوزه کشاورزی نیز کاربرد دارد. از آنجا که ایران در منطقه ای نیمه خشک و کویری واقع شده است، نیاز به این دستگاه احساس می شود. همچنین لازم است، در برخی از مناطق به ویژه در مناطق مرکزی ایران شوری آب اصلاح شود. چنانچه املاح و نمک زیادی وارد خاک زراعی شود، تاثیرات بدی روی خاک گذاشته و آن را دچار فرسایش می کند. همچنین محصولات کشاورزی نیز دچار ضایعات و نقص های فراوانی می شوند.


تصفیه کننده آب گلخانه ای

دستگاه آب شیرین کن صنعتی در گلخانه ها نیز کاربرد دارد. گل و گیاهان نیز در برابر سختی آب، املاح فراوان ضعیف بوده و زود از بین می روند. از طرفی برخی از محصولات کشاورزی که در محیط گلخانه پرورش داده می شوند، نیازمند آب شرب هستند. از همین رو، یکی از نیازهای گلخانه‌دارها استفاده از دستگاه هایی است که بتوانند آب املاح دار و حاوی نمک را تصفیه و شیرین کنند.


تصفیه آب در بیمارستان ها


آب شیرین کن صنعتی در بیمارستان ها از جمله دستگاه های ضروری به شمار می رود. نقش آب در بهبود بیماران و پایداری سلامت افرادی که در بیمارستان فعالیت می کنند، امری واضح است. به ویژه در محیط های آزمایشگاهی، نیاز است که حتما از آب سالم و کاملا بهداشتی استفاده شود. استریل کردن تجهیزات اتاق عمل و ... با آبی که دارای املاح فراوان است، خطراتی در بردارد. این دستگاه ها در واحدهای پرورش دام و طیور و کارخانجات ساخت مواد بهداشتی نیز کاربرد دارد.

Publish modules to the "offcanvas" position.