دریا صنعت آسمان

اسمز معکوس، شیمی و زندگی

اسمز معکوس، شیمی و زندگی

اسمز معکوس، شیمی و زندگی

اسمز معکوس: شیمی و زندگی

سیستم های اسمز معکوس مواد محلول را از طریق دیواره های نیم تراوا جداسازی می کنند. در این نوع از دستگاه از فیلترهای رسوب و کربن نیز جهت طیف گسترده ای کاهش نیز استفاده می شود. فیلتر کربن اسمز معکوس برای جداسازی کلر و طعم و بوی بد آب، و فیلتر رسوب جهت جداسازی شن و خاک در این دستگاه تعبیه می شوند. اسمز معکوس چیست؟

اسمز معکوس آلاینده ها را از آب فیلتر نشده یا آب دیگ بخار جدا می کند. این عمل از طریق ایجاد فشار زیاد به آب و عبور آن از دیواره ی نیم تراوای دستگاه اسمز معکوس انجام می شود. آب از قسمت غلیظ تر(آلایندگی بیشتر) به بخش رقیق دیواره جاری می شود. هدف از این کار تولید آب آشامیدنی سالم است. آب فیلتر شده ی حاصل از اسمز معکوس را آب تولیدی(صنعتی)، و به قسمت آلوده ی آب که جداسازی شده است نیز شوراب می گویند. دیواره ی نیم تراوا از منافذ بسیار ریزی تشکیل شده است که ذرات آلاینده را مسدود می کند و تنها به مولکول های آب اجازه ی عبور می دهد. در اسمز، آب به هنگام عبور از دیواره به بالاترین حد غلظت می رسد تا در دو سمت دیواره تعادل ایجاد شود. اما در اسمز معکوس، دیواره به عنوان یک سد در جلوی آلاینده ها قرار می گیرد تا قسمت رقیق آب آلوده نشود. برای مثال، زمانی که در اسمز معکوس فشار به یک مقدار از آب شور ایجاد می شود، نمک از دیواره رد نمی شود و تنها آب رقیق عبور می کند.

 

اسمز معکوس چگونه عمل می کند؟

سیستم اسمز معکوس، ته نشین ها و کلر آب را توسط یک فیلتر اولیه جدا می کند. این کار قبل از راندن آب از بین دیواره ی نیم تراوا انجام می شود تا مواد محلول از بین بروند. پس از این که آب از دیواره خارج شد، از یک فیلنر ثانویه عبور خواهد کرد تا قبل از این که آب به بشکه ی مخصوص وارد شود پاک شده باشد. سیستم های اسمز معکوس بنا بر تعداد فیلترهای اولیه و ثانویه، مراحل مختلفی را در خود جای می دهند.

فواید استفاده از اسمز معکوس

استفاده از سیستم اسمز معکوس یکی از گسترده ترین روش ها جهت تصفیه آب صنعتی و حذف املاح آب است. این سیستم می تواند تا 98 درصد از مواد محلول در آب را حذف کند تا آلودگی های آب کمتر شود. دستگاه تقطیر آب نیز یکی دیگر از این نوع سیستم آب شیرین کن صنعتی است. با این حال نسبت به سیستم اسمز معکوس بازده بسیار کمتری خواهد داشت. • کاهش مقدار ذرات آلاینده و مضر محلول در آب • کاهش مقدار سدیم • کاهش طعم و بوی بد آب • دوستدار طبیعت و محیط زیست(در مقایسه با آب بسته بندی شده) • نصب و استفاده ی آسان از دستگاه • قابلیت نصب زیر سینک آشپزخانه

تاثیر اسمز معکوس بر محیط زیست

زمانی که آب مصرف شده از منازل شما خارج می شود، مواد شیمیایی و دیگر آلایندگی ها باید قبل از بازیافت آب از آن جدا شوند. آب هدر رفته را یا گیاهان از طریق رقیق سازی استفاده می کنند و یا رودخانه ها آن را به چرخش هیدرولوژیک منتقل می کنند. یک سیستم اسمز معکوس آب هدر رفته را کارآمد می سازد. آب رها شده از خانه های شما چون از فیلتر کربن عبور کرده، همچنان عاری از هرگونه مواد شیمیایی است. شوراب باقی مانده نیز غلظت بیشتری از مواد غیر آلی را در خود دارد. سیستم های اسمز معکوس، سرعت فرآیند بازیافت آب را افزایش می دهند. دلیل آن نیز عدم وجود مواد شیمیایی جدید در منبع تغذیه ی آب پس از جاری شدن آب اسمز معکوس از خانه ی شما است.

تاثیر اسمز معکوس بر سلامت انسان

سیستم اسمز معکوس مواد محلول در آب که غیرقابل مشاهده و در عین حال مضر هستند را از آب جدا می کند. با این روش، کلیه های شما نیز کمتر در معرض آلودگی های آب قرار می گیرند. جدا شدن مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم از آب نیز دلیل بر مضر بودن استفاده از این سیستم نمی شود. حدود 70 تا 80 درصد از بدن انسان از آب تشکیل شده است که برای هیدرات بدن، روان سازی مفاصل و کمک به عملکرد اعضای بدن مناسب است و برای این کارها نیازی به مواد معدنی نیست. برای جذب این مواد از طریق آب به مقدار بسیار زیادی از آن نیاز است. در عین حال، غذا، میوه و سبزیجات بزرگترین منبع تامین مواد معدنی محسوب می شوند و جذب این مواد نیز از همین طریق باید انجام شود. مقدار محدودی از مواد معدنی آب قابل آشامیدن است، اما طبق پیشنهاد آژانس حفاظت از محیط زیست، مقدار مواد محلول در آب نباید بیشتر از 500 ذره در میلیون باشد. درصد زیادی از آب مورد استفاده در ایالات متحده حاوی مقدار بیشتری از این مواد است که مردم می توانند با بهره گیری از این سیستم به نتایج خوبی دست پیدا کنند.

Publish modules to the "offcanvas" position.