دریا صنعت آسمان

روش های شیرین سازی آب دریا و چاه برای کشاورزی

روش های شیرین سازی آب دریا و چاه برای کشاورزی

روش های شیرین سازی آب دریا و چاه برای کشاورزی

روش های شیرین سازی آب دریا و چاه برای کشاورزی

به دنبال افزایش رشد جمعیت جهان و بالا رفتن تقاضای آب شیرین برای مصارف مختلف به خصوص کشاورزی، راهکارهای نوین و مختلفی برای تصفیه آب شور دریا ارائه شده است. همانطور که میدانید بیشترین مصرف آب شیرین مربوط به بخش کشاورزی می باشد و این صنعت با مصرف سرانه 70 تا 90 درصد بالاترین حد مصرف آب را در بین همه مصارف صنعتی و شرب دارا است. به همین دلیل شیرین سازی آب دریا و چاه برای کشاورزی یکی از راهکارهای کاربردی در این راستا محسوب می شود. این راهکار به خصوص برای زمین های کشاورزی که در مجاورت دریا و یا چاه ها قرار دارند بسیار مناسب و مفید است.

کیفیت آب کشاورزی و تاثیر آن در تولید محصولات با کیفیت

در طول سالیان اخیر منابع های آبی که برای تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفتند به شدت رو به کاهش می باشند. این مسئله باعث افزایش تقاضای کشاورزان برای دریافت آب شیرین شده است و به دلیل کمبود آب، کشاورزان مجبور به استفاده از آب های بی کیفیت هستند.

کیفیت پایین آب مصرفی، اثرات منفی و مخربی بر روی خاک می گذارد و این امر به مرور زمان باعث شور شدن خاک می شود. کیفیت آب، مهم ترین اصل و عامل برای برداشت محصولات مرغوب از زمین های کشاورزی می باشد. زمانی آب کیفیت مطلوبی دارد که منبع تغذیه مناسبی داشته باشد.

آب دریا، چاه و منابع زیر زمینی همگی به دلیل عوامل مختلف شور هستند به همین دلیل برای کشاورزی مناسب نمی باشند. اما تصفیه و شیرین سازی آب دریا و چاه برای کشاورزی بدون شک بهترین راهکار برای داشتن صنعت کشاورزی قوی و برداشت محصولات با کیفیت است.



فرایند نمک زدایی آب دریا

به طور کلی برای حذف و یا کاهش جامدات محلول در آب از نمک زدایی استفاده می شود. این کار به خودی خود طیف گسترده ای از روش های تصفیه را در برمی گیرد و به منظور دستیابی به آب شیرین انجام می شود. در ادامه روش های مناسب شیرین سازی آب دریا و چاه برای کشاورزی را عنوان می کنیم.

روش های مناسب برای نمک زدایی آب دریا

تقطیر چند مرحله ای، فرآیندهای غشایی RO و فلش چند مرحله ای روش های مختلف برای نمک زدایی و تصفیه آب دریا می باشند. اسمز معکوس یکی از فرآیندهای غشایی است و در واقع رایج ترین روش شیرین سازی آب دریا و چاه برای کشاورزی می باشد. امروزه بسیاری از کشورها برای جبران کمبود آب شیرین به خصوص در بخش کشاورزی از این روش برای نمک زدایی آب دریا استفاده می کنند.

تصفیه آب دریا با استفاده از دستگاه تصفیه به روش اسمز معکوس

اولترافیلتراسیون، نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس از روش های فرآیند غشایی هستند. در بین این روش ها اسمز معکوس بیشترین کاربرد را برای تصفیه آب شور دریا دارد. روش کار دستگاه های تصفیه ای که طبق الگوی اسمز معکوس ساخته شده اند به این صورت است که یک غشای نیمه تراوا با منافذ بسیار ریز در ابتدای دستگاه قرار می گیرد. زمانی که آب با فشار زیاد از این غشا عبور می کند تمامی املاح و آلاینده های آن حذف می شوند.



تصفیه و شیرین سازی آب دریا و چاه برای کشاورزی چه مزایایی دارد؟

از سدیمی و شور شدن خاک جلوگیری می شود.

ترکیبات آنیونی موجود در آب کاهش می یابند.

عناصر سمی و فلزات سنگین موجود در آب حذف می شوند.

گیاهان بهتر رشد می کنند.

کیفیت آب مناسب جهت آبیاری افزایش پیدا می کند.

کیفیت محصولات کشاورزی افزایش می یابد.

Publish modules to the "offcanvas" position.