دریا صنعت آسمان

آب شیرین کن خورشیدی

آب شیرین کن خورشیدی

آب شیرین کن خورشیدی

معرفی آب شیرین کن خورشیدی

نقش و اهمیت آب در زندگی انسان ها و موجودات زنده بر هیچ کسی پوشیده نیست. به گونه ای که از آن به عنوان مایه حیات یاد می شود. آب شیرین کن خورشیدی، یکی از محصولات بسیار مهم و کاربردی در زمینه شیرین کردن آب های شور و دارای املاح است. علت نامگذاری این دستگاه به این نام به دلیل برخورداری و استفاده از نیروی خورشیدی در جهت تصفیه آب از میکروب ها، املاح و .... است که طی فرآیند خاصی عملیات شیرین کردن آب شور را انجام می دهد.
سیستم‌های آب شیرین کن خورشیدی با استفاده از فناوری های پیشرفته تولید شده اند. در این بخش به معرفی این دستگاه و معایب و مزایای آن می پردازیم.


کاربرد آب شیرین کن ها.

کمبود آب شرب یک معضل جهانی است. و همه به دنبال روشی هستیم که بتوانیم تا حدودی مشکل آب شرب و آب کشاورزی را حل کنیم. استفاده از دستگاه آب شیرین کن یکی از راهکارهای اساسی و حیاتی است که توانسته در حل این معضل بسیار کارآمد
باشد. بسیاری از ما این تصور را داریم که استفاده از آب شیرین کن ها فقط مختص مصارف خانگی، ادارات و شرکت ها است.

در صورتی که می توان از این دستگاه ها در بخش های دیگری مانند.:

⦁ بیمارستان ها: برای استریل کردن.

⦁ در صنایع مختلف.

⦁ در صنعت مخابرات: جهت تولید آب باتری.

⦁ در مناطق مجاور دریا: برای تهیه آب آشامیدنی تصفیه شده و ... استفاده کرد. خوشبختانه روز به روز به تنوع کارایی و ساخت دستگاه های آب شیرین کن مجهز هم افزوده می شود.

Image

معرفی انواع آب شیرین کن خورشیدی

خوشبختانه تنوع آب شیرین کن خورشیدی بالا می باشد. و هر یک از این دستگاه ها با استفاده از فناوری های خاص و پیچیده ای تولید شده اند. این دستگاه جزو آب شیرین کن های صنعتی محسوب می شوند که عبارتند از:

⦁ آب شیرین کن خورشیدی فعال.

⦁ غیر فعال.

⦁ بازتابنده.

⦁ پلکانی.

⦁ دودکشی.

⦁ چند مرحله ای و تک مرحله ای .


معرفی مزایا و معایب دستگاه آب شیرین کن خورشیدی.

نقش مهم و کاربردی آب شیرین کن خورشیدی در تصفیه آب های شور و تبدیل آن به آب های شیرین بخصوص. در مناطقی که با مشکل و محدودیت آب آشامیدنی برخوردار هستند. اهمیت این دستگاه را دوچندان کرده است. شرایط استفاده از آب شیرین کن خورشیدی در مقایسه با آب شیرین کن های برقی و ... متفاوت می باشد. که می توان از آن به عنوان نقطه ضعف کاربرد این دستگاه اشاره کرد. میزان آب آشامیدنی تصفیه شده توسط این دستگاه تحت تاثیر میزان انرژی خورشیدی، نحوه عایق کاری و دمای محیط بستگی دارد. در صورتی که انرژی خورشیدی کم باشد میزان آب آشامیدنی تولید شده محدود می شود. و همین امر سبب شده که استفاده از این روش در همه مناطق کارایی لازم را نداشته باشد.

آب شیرین کن خورشیدی نیازمند نگهداری و مراقبت همیشگی است زیرا سریعا دچار رسوب گرفتگی می شود. و همین امر هزینه نگهداری این محصول را بالا برده است. در صورتی که استفاده از آب شیرین کن های برقی این مشکلات را ندارند و هزینه نگهداری و استفاده از آن در مقایسه با آب شیرین کن های خورشیدی بسیار به صرفه تر است. آب آشامیدنی تصفیه شده با استفاده از آب شیرین کن برقی متاثر از محیط و شرایط آب و هوایی خاصی نیست.

استفاده از آب شیرین کن خورشیدی برای مناطقی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. و صرفه اقتصادی دارد که نیاز روزانه به آب آشامیدنی شیرین و تصفیه شده کمتر از 5 متر مکعب باشد. ، شرایط آب و هوا گرم و میزان تابش نور خورشید به اندازه کافی باشد. اینکه در این مناطق فقط آب شور در دسترس باشد در غیر این صورت آب شیرین کن های خورشیدی صرفه اقتصادی ندارند.
Image

سخن پایانی



با توجه به موارد بالا بکارگیری و استفاده از آب شیرین کن خورشیدی فقط برای محیط های خاصی صرفه اقتصادی دارد. زیرا هزینه مربوط به نگهداری آن بسیار بالا می باشد. خوشبختانه پیشرفت علم و ورود دستگاه های پیشرفته و مجهز سبب شده که بتوان از آب شیرین کن های برقی برای مناطقی که با محدودیت آب شیرین مواجه هستند استفاده کرد. که هم صرفه اقتصادی دارد و هم اینکه تحت تاثیر نیروی خورشیدی و دمای محیط نیست. هر چند که در آب شیرین کن خورشیدی نیروی خورشیدی به صورت رایگان می باشد، اما سایر هزینه های مربوط به نگهداری رسوب رویی و ... بسیار بالا می باشد و جوابگوی تمامی مناطق نمی باشد.

Publish modules to the "offcanvas" position.