دریا صنعت آسمان

مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی

مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی

مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی

مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی

کاهش در میزان ذخیره آبی دنیا و نیاز به آب شیرین بشر را بر این داشت تا به دنبال ساخت تجهیزات مناسب برای استفاده از آب های شور و سیر منابع آبی و تبدیل آن به آب شیرین باشد. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

 

دستگاه آب شیرین کن صنعتی چیست؟

آب شیرین کن صنعتی نوعی دستگاه تصفیه آب است که مکانیسم آن به وسیله ی سیستم اسمز معکوس یا RO انجام می گیرد. دستگاه آب شیرین کن صنعتی مصارف گوناگونی دارد که جهت تصفیه آب موجب از بین بردن آلودگی های آب به صورتی می گردد که در مصارف خاص از قبیل مصارف آشامیدنی، استفاده در برخی از کارخانه ها، تامین آب برای کشاورزی و دامداری، مصارف صنعتی گوناگون و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اطلاعاتی در خصوص مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی

معمولا دستگاه های آب شیرین کن صنعتی دارای یک سیستم پیش تصفیه، سیستم تصفیه و در نهایت سیستم پساب می باشد. در این مقاله درباره مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی خواهید خواند.

⦁ کلرزنی یا گندزدایی اولیه

قبل از انجام پیش تصفیه کلرزنی اولیه برای گندزدایی آب انجام می گیرد.

⦁ سیستم پیش تصفیه

سیستم پیش تصفیه یک مرحله پیش تصفیه است که قبل از تصفیه اصلی انجام می گیرد که نیاز است قبل از ورود آب به دستگاه آب شیرین کن صنعتی انجام گیرد.

این سیستم دارای تجهیزات مشخصی است که شامل: ایستگاه پمپاژ ، فیلتر شنی تحت فشار و فیلتر کربن فعال است.

 

⦁ سیستم تصفیه

سیستم تصفیه اصلی که مرحله اصلی کار با آن دنبال می گردد خود شامل تجهیزات مشخصی است که شامل: یک پمپ فشار قوی، ممبران که به آن غشای نیمه تراوا نیز گفته می شود و کار اصلی آب شیرین کن صنعتی به عهده آن است، تعدادی محفظه ی تحت فشار، سیستم سی آی پی، سیستم کنترل کننده RO، شاسی استقرار دستگاه، تابلوی توزیع قدرت و انرژی و همچنین مدار فرمان جهت کنترل دستگاه.

 

⦁ پساب خروجی

شاید این مرحله را بتوان آخرین مرحله در انجام فرایند های یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی قرار داد. در این مرحله پساب خروجی به دلیل غیر قابل کاربردی بودن آن به سمت فاضلاب هدایت می گردد.

 

مشخصات فنی دستگاه آب شیرین کن صنعتی

شامل مراحل فوق می باشد و همچنین اجزای اصلی آن مانند: بوستر پمپ RO، فیلتر شنی، فیلتر کربن فعال، فیلتر کارتریج، سیستم تزریق ضد رسوب، پمپ فشار بالا، ممبران، محفظه تحت فشار، جریان سنج، گیج فشار، TDSمتر، سوییچ فشار پایین و فشار بالا و پمپ تقویت کننده است که بهتر است هنگام خرید یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی حتما به این موارد دقت کافی داشته باشید.

 

مزایا و معایب دستگاه آب شیرین کن صنعتی دستگاه آب شیرین کن صنعتی نیز همانند سایر دستگاه های صنعتی دارای مزایا و معایبی است که برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

 

⦁ مزایا

⦁ سیستم اسمز معکوس به صرفه و اقتصادی تر از سایر روش های تصفیه آب می باشد.

⦁ در شرایط محیطی مختلف این دستگاه قابل نصب و استفاده است.

⦁ به دلیل وجود ممبران غیرقابل نفوذ نسبت به عوامل بیماری زا و باکتری و ویروس است.

⦁ از استانداردهای بین المللی برخوردار می باشد.

⦁ با شرایط زیست محیطی سازگاری دارد.

⦁ عمر دستگاه بالا است.

⦁ روش کار این دستگاه و سیستم تصفیه با آن کاملا فیزیکی است که می تواند مقدار کمی از نمک ها را نیز حذف نماید بدون نیاز به روش شیمیایی.

 

⦁ معایب

⦁ ممبران ها به دلیل حساسیت بالایی که دارند نیاز به شستشو و مراقبت دارند. ⦁ نیاز به هزینه بالایی برای اجرا و نصب دستگاه می باشد.

⦁ حتما باید پیش تصفیه انجام گیرد تا به ممبران ها آسیبی وارد نشود. ⦁ انرژی زیادی صرف می کند.

مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی چیست؟

ما در این مقاله ابتدا سعی کردیم به توصیف و تعریف دستگاه تصفیه صنعتی پرداخته و شما را با آن آشنا کنیم، سپس به توصیف و بررسی مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی پرداخته و هر یک از گزینه ها و نکاتی را که در هنگام خرید این دستگاه ها باید مد نظر قرار داد بررسی کردیم؛ امیدوار هستیم که توانسته باشیم به سوالات شما در این حوزه پاسخ دهیم.

کم شدن میزان ذخیره های آب در دنیا منجر به آن شده است که امروزه بشر به دنبال تهیه آب شیرین، از منابع آب شور و غیره، برای مصارف مختلف صنعتی و خانگی باشد و در این راه، دست به ساخت دستگاه ها و ابداع روش های مختلفی بزند. یکی از بهترین و رایج ترین روش‌ های تامین آب برای انجام امور صنعتی، تصفیه آب صنعتی به وسیله آب شیرین کن صنعتی و بر پایه فرایند اسمز معکوس یا همان فرایند RO می‌ باشد. در ادامه به تعریف مختصری از این دستگاه و سپس ارائه مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی می پردازیم.

آب شیرین کن صنعتی چست و چه کاربردی دارد؟

دستگاهی است که بر اساس سیستم اسمز معکوس یا همان سیستم RO به تصفیه آب در حجم صنعتی می پردازد و تاثیر آن بر کاهش مواد جامدی که محلول در آب هستند، چیزی بین 97 تا 99 درصد است؛ آبی که در نتیجه تصفیه در این دستگاه تصفیه می شود، در زمینه های مختلف صنعتی، دامداری و کشاورزی و ... مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در واقع می توان گفت که این سیستم، نوع خاصی فیلتراسیون می باشد که از یک غشای نیمه تراوا و نازک، که دارای منافذی کوچک برای عبور آب است، ساخته شده است. این فناوری، قدمتی بیش از حدود یک قرن را داراست و در دهه 60 میلادی به بازار عرضه شده است.

معرفی مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی

در این بخش به بررسی برخی نکات در رابطه با مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی می پردازیم که بهتر است در هنگام خرید، به آنها توجه کنید.
شبیه سازی فرآیند اسمز معکوس: یکی از موارد ضروری که دستگاه تصفیه شما باید داشته باشد، این است که، این دستگاه باید بتواند با استفاده از نرم افزارهای معتبر و خاصی، نتایج فرآیند را شبیه سازی کرده و این نتایج نباید دارای اخطار باشند؛ این بخش تضمین کننده کیفیت آب شیرین کن است.

شیرآلات، لوله ها و اتصالات دستگاه: در هنگام خرید این دستگاه، توجه به تعداد آن ها و نوع مواد سازنده و متریالی که برای ساخت لوله ها و شیرآلات و اتصال های دستگاه به کار برده شده است، از اهمیت زیادی برخوردار است. شیرآلاتی که در دستگاه استفاده می شوند باید متناسب با نوع فرآیندی که قصد انجام آن را دارید باشند. انواع مختلفی از شیرآلات، از قبیل شیرهای فشار شکن، ایزولاسیون و تنظیم دبی و ... وجود دارند که می توان با کمک گرفتن از مهندسین متخصص، نوع مناسبی از آن ها را انتخاب نمود.

سیستم شستشوی شیمیایی و فلاشینگ اتوماتیک: از ضرورت هایی که در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی باید به آن توجه نمود، وجود سیستم CIP (شستشوی شیمیایی) و فلاشینگ اتوماتیک در دستگاه است. وجود ابزار مورد نیاز برای کنترل کردن دما، کنترل کننده‌‌ی دبی جریان مواد شستشو دهنده‌ی ممبران ها، وجود پمپی مخصوص که برای شستشوی شیمیایی جداگانه به کار رود و همچنین وجود تجهیزات اختلاط، بسیار ضرورت دارد.

مشخصات فنی پیش تصفیه کردن: تعیین نمودن نوع پیش تصفیه و همچنین مشخصات فنی تجهیزات دستگاه، با ارائه کردن جزئیات در پیشنهادهای فنی نیز از جمله نکات مهم است که باید مد نظر قرار دهید. برای مثال، تعیین خصوصیات لایه بندی، تعداد و اندازه نازل ها، فشار و همچنین دبی بک واش و ...

مشخصات با پمپ فشار قوی: شیرین کردن آب شور در غشاهای اسمز معکوس به اعمال فشاری بیشتر از فشار اسمزی نیاز دارد؛ بنابراین تعیین کردن پمپ فشار قوی و مدل آن و همچنین ارائه کردن منحنی مشخصه ای مطابق با نتیجه های شبیه سازی، در پیشنهاد فنی، بسیار مهم است. همچنین متناسب بودن متریال پمپ و سیالی که به آن وارد می شود نیز از نکات مهم در انتخاب نمودن پمپ است. مجهز کردن الکتروموتور به سافت استارتر (soft starter) و یا VFD ( کنترل کننده دور موتور)، برای حفاظت از پمپ، اتصال های خروجی پمپ و ممبران، در اکثر اوقات، الزامی است. پمپ های فشار قوی مهم ترین و همچنین گران قیمت ترین بخش از دستگاه های تصفیه صنعتی اند.

ما در این مقاله ابتدا سعی کردیم به توصیف و تعریف دستگاه تصفیه صنعتی پرداخته و شما را با آن آشنا کنیم، سپس به توصیف و بررسی مشخصات فنی آب شیرین کن صنعتی پرداخته و هر یک از گزینه ها و نکاتی را که در هنگام خرید این دستگاه ها باید مد نظر قرار داد بررسی کردیم؛ امیدوار هستیم که توانسته باشیم به سوالات شما در این حوزه پاسخ دهیم.

Publish modules to the "offcanvas" position.