دریا صنعت آسمان

تفاوت دستگاه آب شیرین کن صنعتی و تصفیه آب

تفاوت دستگاه آب شیرین کن صنعتی و تصفیه آب

تفاوت دستگاه آب شیرین کن صنعتی و تصفیه آب

تفاوت دستگاه آب شیرین کن و تصفیه آب

یکی از رایج ترین سوالات افراد و کسانی که قصد خرید دستگاه تصفیه آب را دارند، تفاوت میان دستگاه تصفیه آب و آب شیرین کن می باشد. در این مطلب توضیح می دهیم که تفاوت دستگاه تصفیه آب با دستگاه آب شیرین کن چیست، ساختار آن ها و اینکه هر کدام مناسب چه نوع آب با چه املاحی می باشد.

بخش اصلی کار دستگاه آب شیرین کن صنعتی توسط ممبران انجام می شود. ممبران ها دارای غشایی از جنس پلی آمید هستند. این غشاها بسیار آبدوست بوده که دارای منافذی با قطر یک میلیونم میکرون می باشد. به همین دلیل وقتی آب با فشاری که توسط پمپ دستگاه آب شیرین کن اعمال می شود به سمت ممبران می رود تنها املاحی از این غشا می توانند عبور کنند که اندازه آنها بیشتر از اندازه قطر منافذ غشا نباشد. این بدان معنا است که تقریبا 98 درصد املاح محلول در آب توسط غشای موجود در ممبران از آب جدا می شود. به این روش در دستگاه آب شیرین کن صنعتی،اسمز معکوس یا ROگفته می شود. تعریف اسمز معکوس بطور خلاصه یعنی آب را با فشاری که توسط پمپ اعمال می شود، در خلاف جهت جریان طبیعی به سمت ممبران هدایت می گردد تا آلودگی هایی که در آب حل شدند را از آب جدا کنند. میزان برق مصرفی این دستگاه ها با میزان TDS آب مصرفی ارتباط مستقیم دارد. هرچقدر میزان TDS آب و املاح محلول بیشتر باشد آب باید با فشار بیشتری به سمت ممبران برود، بنابراین پمپ باید فشار بالاتری ایجاد کند .به همین دلیل برق مصرفی افزایش پیدا می کند. نکته مهم و حائز اهمیت در رابطه با ممبران ها این است که اگر آب آلودگی هایی مانند گل و لای و سنگ ریزه داشته باشد، باید پیش از ورود به ممبران گرفته شود .

Image

به مرحله ای از شیرین سازی آب در دستگاه آب شیرین کن صنعتی که در آن این املاح غیر محلول و درشت از آب گرفته می شود، پیش تصفیه می گویند. عمل پیش تصفیه نقش محافظتی و نگهداری ممبران را ایفا می کند چرا که با گرفتن آلودگی های درشت از خرابی ممبران و فشار به پمپ جلوگیری می شود، هرچقدر این پیش تصفیه قوی تر باشد ممبران ها کمتر آسیب می بینند و در نتیجه طول عمر ممبران ها بیشتر و عملکرد آن ها بهتر می شود. زیرا کار اصلی ممبران حذف املاح محلول در آب می باشد. عمل پیش تصفیه توسط فیلترهایی از جنس پلی پرو پیلن انجام می شود. بطور کلی می توان گفت در دستگاه آب شیرین کن صنعتی، شیرین سازی آب در دو مرحله پیش تصفیه ( تصفیه آب توسط فیلترها ) و اسمز معکوس ( حذف املاح محلول توسط ممبران ها ) انجام می شود. درواقع تصفیه آب، قسمتی از دستگاه آب شیرین کن می باشد.

Image

در مجموع دو نوع دستگاه تصفیه و شیرین سازی آب وجود دارد. برای مثال ممکن است آب فقط املاح معلق مانند شن و ماسه داشته باشد که اگر از آب جدا نشود نازل های آبیاری را مسدود و روند آبیاری زمین یا محصولات را دچار مشکل می کند در اینگونه آب ها از زلال ساز که از دسته پیش تصفیه ها می باشد، استفاده می شود. در این سیستم ها با استفاده از فیلتر شنی یا میکرونی ذرات درشت شن و ماسه و املاح معلق را از آب جدا سازی می کنند و آب زلال به نازل های آبیاری وارد می شود. در نتیجه در مواردی که تنها نیاز به حذف املاح معلق مانند شن و ماسه است از دستگاه های تصفیه و زلال سازها که از فیلترهای شنی و کربنی و فیلتر دیسکی تشکیل شده است استفاده می شود . اما اگر علاوه بر حذف املاح معلق، نیاز به جداسازی املاح محلول در آب باشد از دستگاه های آب شیرین کن که ساختار آنها از فیلتر شنی کربنی، دیسکی به علاوه منعقدسازها می باشد استفاده می کنیم.

برای انتخاب مطمعن تر این دستگاه ها توصیه می شود پیش از اقدام به خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی، نمونه ای از آب مصرفی خود را به آزمایشگاه آب ببرید تا آب را از نظر پارامترهای مختلف مورد بررسی قرار دهید و جهت اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت دستگاه ها با ظرفیت های متفاوت با کارشناسان ما تماس بگیرید

Publish modules to the "offcanvas" position.