دریا صنعت آسمان

انواع آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس

انواع آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس

انواع آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس

انواع آب شیرین کن صنعتی

در این مقاله می خواهیم به معرفی و توضیح مشخصات انواع آب شیرین کن صنعتی بپردازیم.
آب شیرین کن ها یکی از مهمترین تجهیزات صنعتی هستند چرا که به جرأت می توان گفت تمام تجهیزات و فرآیند های صنعتی نیازمند مصرف بالای آب هستند. از آب شیرین کن ها در مصارف صنعتی، برج های خنک کننده و حتی آبیاری مزارع و غیره استفاده می شود.


مشخصات انواع آب شیرین کن صنعتی:


همه فرآیند های صنعتی نیازمند مصرف آب هستند به همین دلیل انواع آب شیرین کن صنعتی در ظرفیت های مختلف و با مشخصات مختلف ساخته شده اند. بسیاری از کارخانجات و تجهیزات صنعتی در مکان هایی ساخته می شوند که دسترسی به آب پاک ندارند و به همین خاطر این صنایع برای تامین آب مورد نیاز خود از دستگاه های آب شیرین کن صنعتی استفاده می کنند. بسیاری از صنایع نه تنها در ورودی خود از این دستگاه استفاده می کنند بلکه حتی پس از اتمام کار، آبی که باید به طبیعت برگردانده شود را نیز تصفیه می کنند تا مواد مضر وارد چرخه طبیعت نشود و سلامت محیط زیست را به خطر نیندازد. از آب شیرین کن ها در مصارف مختلف استفاده می شود؛ به طور مثال در تجهیزات پزشکی، ساخت داروها، در باغداری و آبیاری گیاهان، در تامین آب گاوداری های صنعتی یا پرورش طیور، در خنک کننده های صنعتی، در تصفیه آب آشامیدنی و غیره می توان از انواع آب شیرین کن صنعتی استفاده کرد.

 

معرفی انواع آب شیرین کن صنعتی:


انواع آب شیرین کن صنعتی به طور معمول برای تصفیه آب شور دریا به کار گرفته می شوند. فناوری انواع مختلف این نوع آب شیرین کن ها به طور معمول به دو نوع فرایند غشایی و حرارتی محدود شده است. به طوری که می‌توان گفت ۹۹ درصد ظرفیت تصفیه آب شور دریا با این دو فرایند انجام می پذیرد. انواع آب شیرین کن های صنعتی را می توان به آب شیرین کن حرارتی، آب شیرین کن حرارتی با فرایند ام اس اف، آب شیرین کن با فرایند تقطیر چند مرحله ای، آب شیرین کن با فرایند اسمز معکوس و فیلتراسیون، آب شیرین کن غشایی حرارتی در نیروگاه های هسته ای و غیره تقسیم کرد.


فیلتراسیون و اسمز معکوس انواع آب شیرین کن صنعتی:


از تفاوت های بین فیلتراسیون و اسمز معکوس در انواع آب شیرین کن صنعتی می توان به این نکته اشاره کرد که در اسمز معکوس از فرآیند غشایی برای حذف آلودگی ها استفاده می شود. فرایند غشایی که همان استفاده از فیلتر ممبران است می تواند آبی پاکیزه و بدون بو را به شما ارائه دهد؛ در حالیکه از تفاوت های مهم بین فیلتراسیون و اسمز معکوس می توان به این نکته اشاره کرد که در فیلتراسیون فاضلاب وجود ندارد. فرایند های غشایی دیگری به جز استفاده از فیلتر ممبران در روش اسمز معکوس وجود دارد که ممکن است آب حاصل از این فرایند ها چندان پاک نباشد اما می ‌تواند بسیاری از ذرات درشت را از آب جدا کند. اسمز معکوس برخلاف فیلتراسیون از هزینه ‌های بالایی برخوردار است به همین دلیل استفاده از روش فیلتراسیون بسیار رایج است. معمولاً برای تصفیه آب شهری از روش فیلتراسیون استفاده می کنند. به این ترتیب شما می‌توانید املاح کمتری را در سماور خود مشاهده کنید با این حال تصفیه آب به صورت کامل انجام نمی پذیرد.

 

فیلتر ممبران و انواع آب شیرین کن صنعتی:


فیلتر ممبران برای تصفیه آب آلوده و پاکسازی آن از تمامی آلاینده ها استفاده می شود این فیلتر متشکل از چندین لایه به هم تابیده شده است که لایه ها دارای منافذ بسیار ریزی هستند در حدی که می ‌توانند ذرات و مولکول های آب را از خود عبور دهند و کوچکترین ذرات آلاینده نمی تواند از این منافع عبور کنند. اندازه ی این منافذ به حدی کوچک است که می توان تا حدود 0001/0 میکرون آن ها را تخمین زد. چنین منافذ کوچکی مانع از عبور ذرات آلاینده های همچون نیترات، انگل ها، کیست ها و قارچ ها می شوند. آلودگی هایی که در پشت فیلتر ممبران جمع می شود به‌ صورت فاضلاب از آب پاک به دست آمده جدا می گردد.


تفاوت انواع آب شیرین کن صنعتی بزرگ و کوچک:


انواع آب شیرین کن های صنعتی از ظرفیت ۵ تا ۵۰۰ متر مکعب وجود دارند، از مهم ترین تفاوت های انواع آب شیرین کن صنعتی بزرگ و کوچک می توان به این نکته اشاره کرد که سیستم های با ظرفیت بالا، مصرف برق بیشتری دارند در عین حال شدت گندزدایی در آن ها بیشتر است، ظرفیت های آب شیرین کن صنعتی با توجه سختی آب، نوع کاربرد، محل استفاده، میزان آب مصرفی و غیره تعیین می گردد.

 

Publish modules to the "offcanvas" position.