دریا صنعت آسمان

شستشوی ممبران آب شیرین کن صنعتی

شستشوی ممبران آب شیرین کن صنعتی

 شستشوی ممبران آب شیرین کن صنعتی

شستشوی ممبران آب شیرین کن صنعتی

برای بالا بردن کیفیت آب و همچنین جلوگیری از ورود رسوبات به دستگاه های آب شیرین کن گاهی از روش هایی استفاده می شود. کاهش رسوب در ممبران با انجام عمل cip یکی از روش هایی است که بسیار می تواند از ورود رسوبات، مواد معدنی و سایر املاح به آب مورد استفاده جلوگیری کند.

کاهش رسوب در ممبران با انجام عمل cip

کاهش رسوب در ممبران با انجام عمل cip به منظور پاکسازی ممبران ها و رفع باکتری ها، رسوبات آلی و معدنی و در حالت کلی به منظور رفع گرفتگی های بیولوژیکی انجام می گیرد. کاربران برای تولید آب با خلوص بالا جهت استفاده از آن ها برای شرب، ورود به بویلرها، تصفیه آب های پساب و سایر نیازهای دیگر از روش کاهش رسوب در ممبران با انجام عمل cip استفاده می کنند. در حالت کلی در ممبرانهای اسمز معکوس، جریان عبوری کاهش یافته و جریان ورودی با تقلیل راندمان حذف املاح رخ می دهد. همانگونه که می دانید به مرور زمان، ممبران ها توسط رسوبات نمکی و بیولوژیکی دچار گرفتگی می شوند. برای رفع این گرفتگی معمولا راه حل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. کاهش رسوب در ممبران با انجام عمل cip بهترین روش برای فرار از این مشکل است.

زمان عملیات کاهش رسوب در ممبران با انجام عمل cip

در حالت کلی در یک زمانی که ما با برخی علائم مواجه شدیم نیاز است که از روش شست و شوی شیمیایی جهت رفع گرفتگی استفاده کنیم. برخی از این علائم در حالات زیر رخ می دهند : ⦁ زمانی که جریان دبی آب تولیدی بین 10 تا 15 درصد با کاهش مواجه شد. ⦁ زمانی که TDS آب تولیدی با افزایش موجه شد و شاهد کاهش کیفیت 10 تا 15 درصدی کیفیت آب بودیم. ⦁ در زمان هایی که فشار در ورودی ممبران زیاد باشد ولی در خروجی با کاهش روبرو شویم.

زمانی که اپراتور تشخیص دهد که جریان دبی ورودی و همچنین TDS و فشار آب با تغییراتی مواجه شده اند، تصمیم به شست و شوی شیمیایی گرفته می شود. باید این نکته را یادآور شویم که معمولا فاصله ی زمانی برای انجام هر عمل CIP در سیستم اسمز معکوس بستگی به شرایطی دارد که می تواند باعث تغییر آن شود. برخی از این شرایط نظیر دمای آب ورودی، شرایط بهره برداری و همچنین میزان عملکرد غشاها در طول شبانه روز می توانند که انجام عمل CIP را با تغییراتی در زمان مواجه کنند. اما بهترین زمان برای انجام عملیات کاهش رسوب در ممبران با انجام عمل cip بین 3 الی 12 ماه است.

شست و شوی شیمیایی ممبران

در مراحل طراحی برای ساخت یک آب شیرین کن ما باید پیش بینی یعنی انجام عمل CIP برای آب شیرین کن صنعتی را که پیش نیاز آن است را در نظر بگیریم. باید در نظر گرفت چنانچه شرایط مطلوب و تجهیزات مناسب استفاده نشود، استفاده از بهترین محلول های شست و شو نیز موثر واقع نخواهند شد.

تجهیزات یک سیستم شست و شو

یک عمل CIP به وسیله ی تجهیزاتی صورت می گیرد. این تجهیزات را برای شما به طور خلاصه شرح می دهیم.

مخزنCIP : هنگام انجام عمل شست و شو، سیرکولاسیون و نگهداری محلول در این مکان انجام می گیرد. جنس مخزن باید قابل مقاوم در برابر اسیدها و بازها باشد. استفاده از میکسر جهت مخلوط کردن محلول ها در صورتی که درون مخزن محلول سازی انجام می گیرد لازم است. حجم مخزن نیز متناسب با لوله های ارتباطی جهت چرخش محلول و PRESSSURE VASSEL انتخاب می شود.

تجهیزات کنترل دما : کاهش رسوب در ممبران با انجام عمل cip در دمای خاصی انجام می گیرد. در فصل سرما از یک هیتر برای گرم کردن محلول استفاده می شود. ترموستات و دماسنج الکتریک، دما را منترل می کنند و مطابق با دستورالعمل دما را تنظیم می کنند.

پمپ سیرکولاسیون : پمپ CIP عملیات سیرکولاسیون را انجام می دهد. تعداد ممبران های آب شیرین کن در انتخاب پمپ موثر هستند. نوع پمپ نیز با توجه به محلول های شیمیایی انتخاب می شود.

تجهیزات کنترلی : کنترل دبی، فشار جریان و PH محلول شیمیایی باید مرتب کنترل شوند. این عوامل توسط فلومتر، شیر تنظیم جریان و ترانسمیترها کنترل می شوند.

میکروفیلتر : جریان برگشتی به مخزن حاوی آلودگی های بیولوژیکی است. برای جداسازی ذرات معلق نامحلول در خروجی پمپ CIP از یک میکروفیلتر استفاده می شود.

خنثی سازی : جهت دفع محلول ها به محیط زیست، خنثی سازی پس از انجام عملیات شست و شو از اهمیت بالایی دارد. محلول های اسیدی و بازی توسط کاستیک و اسید سولفوریک خنثی سازی می شوند.

سخن پایانی

ما در دریا صنعت به واسطه ی چندین سال تجربه در این کار و جهت ارائه ی خدمت به عزیزان، انواع دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس جهت استفاده در مصارف صنعتی،مرغداری، کشاورزی و گلخانه را عرضه می کنیم.

Publish modules to the "offcanvas" position.