دریا صنعت آسمان

عبور آب از آب شیرین کن صنعتی

عبور آب از آب شیرین کن صنعتی

عبور آب از آب شیرین کن صنعتی

عبور آب از آب شیرین کن صنعتی

تصفیه آب با آب شیرین کن صنعتی

با جستجوی واژه تصفیه آب خانگی و یا صنعتی در موتور های جستجوگر، بدون شک واژه اسمز معکوس را بارها و بارها مشاهده خواهید کرد. این سیستم اساس کار آب شیرین کن صنعتی و آب شیرین کن های خانگی است.

اسمز معکوس چیست؟

در ابتدا با فرایند اسمز آشنا می شویم. اسمز فرایندی کاملا طبیعی است که در آن، زمانی که دو محلول با درجه های خلوص متفاوت به کمک یک غشای نیمه تراوا در کنار هم قرار می گیرند، فشار اسمزی محلولی که دارای خلوص بیشتری است را به سمت محلولی که دارای خلوص کمتری است هدایت می کند. این فرایند طبیعی ایده ای برای ساخت دستگاه آب شیرین کن صنعتی شد. به این نحو که اگر آب شور و شیرین در ظرفی که با غشای نیمه تراوا به دو نیم تقسیم شده است و در یک سمت آن آب شور و در سمت دیگر آن آب شیرین قرار بگیرد، آب شیرین به دلیل فشار اسمزی به سمت آب شور حرکت خواهد کرد. ولی اگر در قسمتی که آب شور قرار دارد فشاری معادل فشار اسمز ایجاد کنیم فرایند اسمزی متوقف می شود؛ یعنی حرکت آب شیرین به سمت آب شور متوقف خواهد شد. حال اگر این فشار بیشتر از فشار اسمز باشد، فرایند اسمز معکوس اتفاق خواهد افتاد و آب شور به سمت آب شیرین حرکت خواهد کرد. به لطف وجود غشای نیمه تراوا نمک و املاح آب گرفته خواهد شد. به این فرایند اسمز معکوس گفته می شود.

تجهیزات آب شیرین کن صنعتی

جهت ایجاد سیستم آب شیرین کن نیاز به تجهیزاتی است که به آنها خواهیم پرداخت:

⦁ سیستم پیش تصفیه (فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر کارتریجی )

⦁ ممبران (غشای نیمه تراوا اسمز معکوس)

⦁ پمپ فشار قوی

⦁ تجهیزات بازیابی فشار

⦁ شاسی استقرار

⦁ سیستم کنترل پیش تصفیه در آب شیرین کن صنعتی با توجه به اینکه طراحی و ساخت دستگاه آب شیرین کن صنعتی بر پایه ی نوع و کیفیت آب خام ورودی و درجه سختی آب خروجی صورت می پذیرد.

هر میزان شوری آب ورودی بیشتر باشد فشار اسمز معکوس بیشتری برای تصفیه آب لازم است، بنا بر این دستگاه فشار بیشتری را باید تحمل کند. و همچنین غشاهای نیمه تراوا (ممبران) در برابر مواد روغنی، ذرات معلق در آب بسیار آسیب پذیر هستند. درتیجه سیستم پیش تصفیه به دلیل کاهش هزینه های ناخواسته از اهمیت بالایی برخوردار است. فلتر شنی و کربنی از روش های قدیمی فیلتراسیون سیستم پیش تصفیه، می توان به بستر های شنی و کربنی اشاره نمود. مواد روغنی و ذرات معلق در آب با عبور از فیلتر شنی گرفته می شوند. در مرحله بعد برای از بین بردن بو، طعم و رنگ آب و همچنین مواد عالی و کلر آزاد موجود در آب، آن را از میان کربن فعال عبور می دهند.

 

فیلتر های خود تمیز شونده در سیستم پیش تصفیه، بعد از عبور آب از فیلتر شنی و بعد از آن فیلتر کربن آزاد؛ نوبت به فیلتر خود تمیز شونده می رسد. این نوع فیلترها از جنس فلز با مقاومت بالا در برابر خوردگی می باشند. و در صورتی که افت فشار آب خروجی از آنها به دلیل گرفتگی سطح فیلتر اتفاق افتد، به صورت خودکار توسط خود دستگاه سطح آن با آب تمیز شستشو داده می شود. تا مجدداً این فیلتر به مدار آب شیرین کن صنعتی باز گردد. بخش ایجاد کننده فشار جهت اجرای اسمز معکوس بعد از عبور آب خام از بخش پیش تصفیه، به کمک پمپ های فشار قوی که فشاری بیشتر از فشار اسمز برای انجام فرایند اسمز معکوس تولید می کنند؛ از ممبران(غشای نیمه تراوا) عبور می کند. این فرایند آب خام شور ورودی را به دو بخش شورابه و آب شیرین تقسیم می کند. در نهایت آب شیرین از لوله مرکزی ممبران به سمت مخازن نگهداری آب شیرین هداست خواهد شد و شورابه هم دفع می شود.

تعداد ممبران مورد استفاده برای شیرین کردن آب، دقیقاً به کیفیت آب خام ورودی و همچنین میزان شوری آن بستگی دارد.

Publish modules to the "offcanvas" position.