اثرات وجود املاح مضر در آب بر کشاورزی زمانی رخ می دهد که مقدار املاح موجود در آب از حد طبیعی زیادتر شود. به طور طبیعی املاح زیادی در آب وجود دارد که کم یا زیاد شدن آن ها می تواند در زمان آبیاری آسیب های جدی به محصول وارد کند. مواد معدنی که در آب وجود دارد، موادی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، مس و … می باشد. این مواد مانند کلسیم کربنات ظاهر می شوند و هنگام آبیاری گیاهان به صورت رسوب در اطراف گیاه باقی می ماند. این رسوب به رنگ قهوه ای، زرد یا گچی در اطراف ریشه گیاه نمایان می شود. در آبیاری که از طریق لوله ها انجام می شود، این رسوب ها به مرور باعث مسدود شدن لوله ها می شوند.

اثرات وجود املاح مضر در آب بر کشاورزی چیست

اثرات وجود املاح مضر در آب بر کشاورزی به شرح زیر می باشد:
کشاورزان آب مورد نظر خود را از چاه و آب های زیر زمینی به دست می آورند. این آب به علت برخورد زیاد با خاک املاح زیادی را به خود جذب می کند و این باعث می شود نسبتاً آب املاح زیادی داشته باشد.
استفاده از این آب ها می تواند به چند منظور تاثیر بگذارد مانند:

اثرات وجود املاح مضر در آب بر کشاورزی و تاثیر آن بر روی گیاه: آب با املاح زیاد باعث می شود گیاهان آب کمتری را بتوانند جذب کنند. برخی از کشاورزان برای برطرف کردن این موضوع به آبیاری بیشتر روی می آورند، که این راه حل مشکلات بیشتری را به وجود می آورد.

اثرات وجود املاح مضر در آب بر کشاورزی و تاثیر آن بر روی خاک: زمانی که آب املاح زیادی داشته باشد، آب توسط گیاه جذب می شود و املاح بر روی خاک باقی می ماند. به مرور زمان اگر بارندگی اتفاق نیفتد و این املاح شسته نشود، خاک شور می شود. شوری خاک باعث سفت شدن خاک و حالت سیمانی شدن خاک می شود. در خاک شور امکان رشد گیاهان وجود ندارد.

اثرات وجود املاح مضر در آب بر کشاورزی و تاثیر آن بر سیستم های آبیاری: قبل از اینکه استفاده از آب با املاح بالا به محصول و خاک شما آسیب بزند، باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سیستم آبیاری شما می شود. استفاده از این آب به مرور به دلیل داشتن رسوبات زیاد سیستم آبیاری را مسدود می کند. این مشکل بیشتر در آبیاری قطره ای رخ می دهد.

املاح مضر

کیفیت آب در کشاورزی

کیفیت آب در کشاورزی به چند عامل  بستگی دارد، که به شرح زیر می باشد:

کیفیت آب در کشاورزی و شوری آب: آبیاری توسط آبی که شور باشد، باعث جمع شدن مقدار زیادی نمک در اطراف ریشه می شود. جمع شدن نمک در اطراف ریشه باعث کند شدن رشد محصول و یا از بین رفتن آن می شود. وقتی آب شور باشد ریشه نمی تواند آب را از محلول آب و نمک جذب کند و این کار باعث کند شدن رشد محصول می شود. وقتی سرعت رشد گیاه کم می شود باید منتظر علائمی مانند خشکی ، تغییر رنگ گیاه، پژمردگی گیاه باشیم.

برای از بین بردن نمک های جمع شده در اطراف ریشه باید گیاهان را با آب غیر شور آبیاری کنیم. این کار باعث از بین رفتن نمک های اطراف ریشه می شود، که به این عمل آبشویی نیز می گویند. توجه داشته باشید که حتما از آب غیر شور استفاده شود، استفاده از آب شور می تواند مشکل شما را دو چندان کند.

کیفیت آب در کشاورزی و نرخ نفوذ آب: در صورتی که سدیم و کلسیم آب زیاد باشد نفوذ پذیری آب در گیاه کم می شود. وجود این املاح در آب باعث مسدود شدن منافذ خاک می شود.

کیفیت آب در کشاورزی و سمی شدن آب: اگر یون هایی مانند کلراید، بور و سدیم از یک مقدار معینی بیشتر باشند و به غلظت خاصی برسند، باعث سمی شدن خاک می شوند. تجمع زیاد این یون ها در گیاهان باعث مرگ آن ها می شود.

کیفیت آب در کشاورزی و نیتروژن در آب: غلظت بالایی نیتروزن در آب باعث می شود گیاه بیش از حد رشد کند و بلوغ گیاه به تاخیر بیفتد.

کیفیت آب در کشاورزی و ph آب: ph آب باید نرمال باشد. زیرا سیدی و یا قلیایی بودن آب باعث بروز مشکلات زیادی می شود.

کیفیت آب در کشاورزی و رسوبات در آب: وجود رسوب هایی از قبیل سنگ گچ، سنگ آهن و بی کربنات ها در آب باعث کاهش رشد گیاه می شود.

برای تصفیه املاح مضر در آب کشاورزی باید از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.