دستگاه‌های آب شیرین کن برقی وسایلی هستند که برای شیرین کردن منابع آب سخت خانگی یا صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف اصلی از طراحی و تولید این محصولات جذاب، شیرین شدن آب با حذف منیزیم، کلسیم و سایر مواد معدنی نامطلوب از آب سخت به وسیله فرایند تبادل یونی می‌باشد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر آب شیرین کن‌های برقی، دستگاه های غیر برقی هم هستند که می‌توان از آنها بهره برد. در سیستم‌های برقی که به عنوان سیستم اصلی شیرین کننده آب در جهان شناخته می شوند از یک تایمر الکتریکی برای تعیین زمان احیای مجدد کف رزین داخل مخزن استفاده می‌شود.

روش کار این دستگاه‌ها به این شکل است که تایمر موجود در آن ها روزانه در یک زمان مشخص، فرایند شیرین کردن آب را با شستشوی بستر رزین بوسیله آب و نمک آغاز می‌کند تا فرایند شیرین شدن آب آغاز گردد. از آنجایی که تمیز کردن بستر رزین به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود، گاهی اوقات ممکن است نیازی به شستشوی آن نباشد.
ضمناً به این نکته توجه داشته باشید که تغییرات غیر منتظره مثل قطع برق می‌تواند فرایند شیرین شدن آب را با اختلال مواجه کند. در مورد دستگاه‌های شیرین کننده آب در ادامه نکات بیشتری را خدمت شما بیان خواهیم کرد.

مزایای دستگاه تصفیه آب برقی

مزایای دستگاه تصفیه آب برقی

بسیاری از مردم تصور می‌کنند استفاده از آب شیرین کن برقی، صرفاً برای شیرین کردن آب خوراکی مفید است. در حالی که دستگاه‌های شیرین کننده آب فواید و مزایای بسیار زیادتری دارند که آشنایی با آنها می‌تواند برای هر فردی جالب باشد. مهمترین فواید و مزایای این دستگاه‌ها عبارتند از:

⦁ کاهش مصرف برق: شاید برای شما هم کمی عجیب باشد که شیرین کردن آب در کاهش مصرف برق موثر است. جالب است بدانید که اگر آبگرمکن به جای آب معمولی از آب شیرین شده استفاده کند می‌تواند تا ۲۹ درصد کاهش مصرف انرژی داشته باشد که عدد بسیار خوبی است.

⦁ صنعت کشاورزی: استفاده از دستگاه آب شیرین کن برقی برای مصارف کشاورزی هم فواید زیادی دارد. این دستگاه می‌تواند آب را برای استفاده در آبیاری گیاهان یا مصرف دام‌ها بی خطر کند. هرچه آب کیفیت بهتری داشته باشد دام‌ها سالمتر زندگی می‌کنند و گیاهان کیفیت بهتری خواهند داشت.

⦁ سلامتی: آب شیرین کن برای سلامتی انسان هم بسیار مناسب است. اگر شما آب مناسب بنوشید در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت، تمرینات ورزشی را بهتر انجام خواهید داد، پوستی با نشاط و شاداب دارید و مواد مضر و شیمیایی را راحت تر از بدن خودتان دفع خواهید کرد. همچنین سیستم گوارش بدن شما راحت‌تر می‌تواند غذا را هضم کند.

⦁ حفظ ایمنی لوازم خانگی: وقتی آب بیش از حد سخت باشد، لوازم خانگی و لوله‌های آنها بیشتر درگیر رسوب می‌شوند. استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن کمک می‌کند تا لوله‌ها سلامتی بیشتری داشته باشند و کمتر نیاز به تعمیر کار برای آنها احساس شود.

⦁ زیبایی: موی سر در زیبا نشان دادن انسان تاثیر زیادی دارد. هرچه آب شیرینی کمتری داشته باشد موهای شما خشک تر خواهند بود چراکه آب سخت واکنش کمتری با صابون خواهد داشت. طبیعتاً در چنین شرایطی مو ها به صورت صحیح شستشو نمی‌شوند و آنگونه که باید زیبا به نظر نمی‌رسند. این موضوع در مورد شستشوی لباس‌های شما هم صدق می‌کند.

دستگاه تصفیه آب برقی بهتر است یا غیر برقی؟

عملکرد دستگاه تصفیه آب برقی و غیر برقی در حالت کلی نتایج مشابهی را رقم می‌زند. با این وجود آنها در برخی جزئیات با هم متفاوت هستند. مهمترین تفاوت سیستم های برقی و غیر برقی در کنترل کننده‌های آنها می‌باشد. همانگونه که در قسمت‌های قبلی خدمت شما توضیح دادیم در سیستم آب شیرین کن برقی از یک کنترل تایمر الکتریکی بهره برده می‌شود. این در حالی است که سیستم‌های غیر برقی بر اساس متری کار می‌کنند که هنگام عبور آب از آن می‌چرخد. با توجه به اینکه سیستم های برقی سختی آب را به صورت دقیق تنظیم می‌کنند، توانایی بهینه سازی تنظیمات نمک را دارند و اطلاعاتی مانند میزان آب مصرف شده را در اختیار کاربر قرار می‌دهند به نظر می‌رسد گزینه مناسبتری در مقایسه با دستگاه‌های غیر برقی باشند. البته در هر صورت شرایط افراد مشخص می‌کند که کدام یک از سیستم‌های آب شیرین کن برای آنها فواید بیشتر و هزینه‌های کمتری دارد.

مصرف برق دستگاه آب شیرین کن صنعتی

معمولا نخستین سوالی که ذهن مشتریان را مشغول می کند شاید میزان مصرف برق دستگاه آب شیرین کن صنعتی باشد. این نکته نیز مشابه تمامی فرآیندها و ویژگی های یک دستگاه، اما با تاثیری کمتر است. در مورد دستگاه آب شیرین کن باید به این نکته اشاره داشت که تبخیر آب و بخارهای خروجی حاصل از کارکرد سیستم برای گرم کردن تبخیر تنظیم شده در پایین دست استفاده می شود تا بر این اساس بخار مصرف شود. چنین مکانیزمی به فرآیند تقطیر اشاره دارد که در آن تبخیر آب دریا با استفاده از گرمای خروجی توسط بخار فشرده حاصل می شود. این سیستم ترمودینامیک ترین فرآیند های دستگاه آب شیرین کن صنعتی و حرارتی تک منظوره است

در عین حال اسمز معکوس نیز یک فرآیند تصفیه آب است که با استفاده از لایه های نیمه نفوذ پذیر، یونها، مولکولهای غیر مفید و ذرات بزرگتر را از آب آشامیدنی پاک می کند. در این مکانیزم، از فشار اعمال شده برای غلبه بر فشار اسمزی استفاده می شود. اما در انتهای کار اجازه بدهید سهم هزینه مصرفی را تخمین بزنیم که تقریباً 35٪ آن مصرف برق است. جدول زیر مصرف برق فن آوری های دستگاه آب شیرین کن صنعتی را نشان می دهد

برق مصرفی