دریا صنعت آسمان

تصفیه آب به روش اسمز معکوس

تصفیه آب به روش اسمز معکوس

تصفیه آب به روش اسمز معکوس

تصفیه آب به روش اسمز معکوس

دستگاه تصفیه آب صنعتی:

دستگاه تصفیه آب صنعتی دستگاهی است که با روش اسمز معکوس می تواند سبب افزایش و بالا بردن کیفیت آب از حجم حداقل 2.5 متر مکعب در طول روز شود. این دستگاه میزان کیفیت آب را به صورتی بالا برده و افزایش می دهد که برای مصرف و استفاده آماده و مناسب باشد. این آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس می تواند برای مواردی از جمله آشامیدن، ، کشاورزی و آبیاری، ، تامین آب صنعتی، تامین آب مورد نیاز استخرهای آبی و تفریحات آبی و بسیاری موارد دیگر مورد مصرف و استفاده قرار گیرد. فیلتراسیون و تصفیه آب سبب از بین رفتن و یا کاهش میزان ذرات آلوده و نامطلوب آب می شود تا آب تصفیه شده، برای موارد یاد شده، مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس در واقع سیستمی است که با بکارگیری تجهیزاتی خاص، قادر به تصفیه و از بین بردن عناصر سازنده TDS می شود. و همچنین قابلیت تولید آب شیرین مورد نیاز برای مصرف انسان و دیگر موجودات زنده را دارد.

قطعات تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی عبارتند از:

. مخزن های حاوی سیلیس یا شن، که به منظور نرم کردن آب مورد استفاده قرار می گیرد.

. فیلتر ممبران

. سیستم بک واش

. فلومتر به منظور کنترل میزان خروجی آب از دستگاه تصفیه آب صنعتی

. گیج های خطی یا تابلو به منظور محاسبه فشار در نقاط مختلف دستگاه تصفیه آب صنعتی

اسمز معکوس:

روش اسمز معکوس در تصفیه آب، روشی است که فشار اب را افزایش داده و از غشای نیمه تراوا رد می کند. که در این جریان مواد معدنی و یون های موجود حذف خواهد شد. از روش اسمز معکوس می توان در انواع دستگاه های تصفیه آب صنعتی از جمله دستگاه تصفیه آب دامداری، دستگاه تصفیه آب کشاورزی استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با این روش فیلتراسیون، باید نسبت به اسمز آگاهی داشته باشید. اسمز پدیده ای طبیعی و بسیار مهم است که به صورت های گوناگونی در طبیعت رخ می دهد. در اسمز محلولی که دارای شوری پایین تری می باشد، تمایل به حرکت به سوی محلولی با شوری بالاتر و بیشتری دارد، که این امر به صورت طبیعی اتفاق می افتد. این فرایند تا زمانی ادامه می یابد که غلظت هر دو طرف یکسان گردد. در واقع زمانی که کلیه انسان آب را از خون جذب می کند و یا ریشه یک درخت آب را از خاک جذب کند، اسمز رخ می دهد.

برای اینکه متوجه عملکرد غشای نیمه تراوا شوید، ابتدا یک صفحه توری را در نظر بگیرید. از این صفحه توری ساده، هوا به سادگی عبور می کند و اجازه عبور و رد شدن ذرات بزرگتر وجود ندارد؛ عملکرد غشای نیمه تراوا نیز همانند همین صفحه توری می باشد، که برخی از مولکول ها و اتم ها از آن رد شده، ولی برخی دیگر اجازه عبور از آن را ندارند.

عملکرد اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب صنعتی:

در دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس، یک پمپ قرار گرفته است که این پمپ قابلیت ایجاد میزان بالایی از فشار در آب را دارد. در واقع این پمپ به منظور ایجاد فشار بیشتر به آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی بکار گرفته می شود. این فشار بالا به آب شور وارد می شود تا آب خالص مجبور به عبور از سطح فیلتر ممبران آب شیرین کن صنعتی شود. با این روش آب با عبور از غشای نیمه تراوا 90 الی 95 درصد از محتویات درون خود را از دست داده، در واقع این محتویات از آب خارج شده و در قسمتی که آب شور قرار گرفته است باقی می مانند. حجم فشار در این فرایند در دستگاه آب شیرین کن صنعتی به حجم نمک محلول در آبی که در انتظار تصفیه قرار گرفته است بستگی دارد. در واقع هرچه میزان نمک موجود در آب بیشتر باشد، برای تصفیه آب به فشار بیشتری احتیاج است.

به آبی تصفیه نشده که از املاح، نمک، و آلودگی ها مملو باشد پساب، و به آب شیرین و آب تصفیه شده که از دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز خارج می گردد، آب تراوش شده گفته می شود.

در دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس به ‌جای استفاده از سیستم فیلتراسیون معمول که در آن ها آلودگی بر روی فیلتر جمع می گردد، سیستم فیلتراسیون عرضی مورد استفاده قرار می گیرد که در این سیستم جریان، ورودی از دو قسمت تشکیل شده است. ورودی که آبی که دارای محتویات اضافی و نمک می باشد و در آخر از فیلتر عبور می کند، و قسمتی که آب با فشار موجود از عرض فیلتر ممبران رد شده و آب تصفیه شده(آب شیرین)است. این روش سبب می شود تا نمک ها و آلودگی های موجود در آب بر روی سطح فیلتر باقی مانده و به دنبال آن، بتوان مدت طولانی تری از فیلتر ممبران در جریان تصفیه استفاده کرد.

فیلتراسیون اسمز معکوس:

فیلتر ممبران آب شیرین کن صنعتی قابلیت حذف و از بین بردن بیش از 99 درصد از ذرات معلق، ویروس ها، باکتری ها، نمک های محلول در آب، مواد آلی، کلوئیدها از آب را دارد؛ ولی با این حال برای از بین بردن کامل ویروس ها و باکتری های موجود در آب چندان مورد اعتماد قرار نمی گیرد. فیلتر ممبران آب شیرین کن صنعتی، ذرات موجود در آب را طبق بار و اندازه آن ها پس می زند، و هر ماده ای که جرم مولکولی آن بیشتر از 200 باشد، به وسیله ممبران از آب جدا می شود، به این صورت هر چه میزان بار یک یون در آب بیشتر باشد، احتمال از بین رفتن و حذف آن با روش اسمز معکوس بالاتر است. برای تعویض فیلتر آب شیرین کن نمی توان زمان مشخصی را تعیین کرد. در واقع تعویض فیلتر آب شیرین کن تا زمانی که میزان آبدهی آن در حد مطلوب بوده و سختی خروجی آن پایین باشد، نیاز نمی باشد.

روش اسمز معکوس فرآیندی اثرگذار برای تصفیه آب شهری و آب دریا به حساب می آید، بنابراین هم در ابعاد کوچک دستگاه های تصفیه آب خانگی و هم در ابعاد بزرگتر برای دستگاه آب شیرین کن صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

Publish modules to the "offcanvas" position.